TEACHING VIETNAMESE LANGUAGE FOR HEARING-IMPAIRED CHILDREN AT PRIMARY SCHOOL LEVEL

TEACHING VIETNAMESE LANGUAGE FOR HEARING-IMPAIRED CHILDREN AT PRIMARY SCHOOL LEVEL

Tran Thi Hien Luong luonganhtung65@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The Vietnamese language curriculum at primary level clearly states the language proficiency requirements for each grade ranging from grade 1 to grade 2, 3, 4 and 5. However, those are requirements for students who can use four skills including listening, speaking, reading and writing. Teaching Vietnamese subject for students who suffer hearing impairment (especially deaf students) cannot achieve the program’s goals. Children who cannot hear often cannot speak and read aloud. Teaching Vietnamese letters to these children becomes extremely difficult. Vietnamese teachers must focus on helping the children develop their ability to recognize written words by sight in combination with visual means which can be encoded. Currently, students with hearing impairment are still studying Vietnamese according to the curriculum and textbooks of normal students. In order to reduce difficulties in learning to read and write for hearing-impaired students, in the short term, it is necessary to adjust the contents, and methods of teaching and evaluating the learning results to suit the way they learn to read, and write. After that, there is an urgent demand to compile specific programs and materials for those students with hearing impairment, helping them learn Vietnamese more effectively to expand their understanding as well as integrate into the community.
Keywords: 
teaching
Vietnamese
hearing - impaired children
primary school
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn.

[2] Bộ sách giáo khoa Tiếng Việt tiểu học.

[3] Bộ sách Dạy học lớp 1, 2, 3, 4 ,5 theo hướng phát triển năng lực học sinh, (2018), NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[4] Nguyễn Lăng Bình (Chủ biên) - Đỗ Hương Trà, (2010), Dạy và học tích cực. Một số phương pháp và kĩ thuật dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[5] Đánh giá định kì lớp 1, (2017), NXB Giáo dục Việt Nam

[6] Khái niệm trẻ khiếm thính và các vấn đề giao tiếp của trẻ khiếm thính, https://phonakvietnam.com.

[7] Nguyễn Thị Hoàng Yến, (2006), Đại cương về giáo dục trẻ khiếm thính, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội.

[8] Phương pháp thiết kế Chuẩn kết quả của môn học đối với cấp học, lớp học của giáo dục phổ thông theo định hướng phát triển năng lực học sinh, (2014), nhiệm vụ cấp Bộ, mã số: B2014-37-01 NV.

Articles in Issue