PSYCHOLOGY AND SCHOOL VIOLENCE

PSYCHOLOGY AND SCHOOL VIOLENCE

PHAM MINH HAC phamminhhac@vnn.vn Vietnam Association of Teachers
Summary: 
School violence is an issue with much annoyance and concern from community, concerned to society, education and psychology. The author clearlyanalyzedits current situation and causes from psychological perspective. Psychology and educationin value can contribute an optimal solution for students to acquiring the human value (humanity) and national value (national self-respect), family value (good child and student), community value to personal value. Each student should understand and respect themselves, have good relationships with others and consider learning activities as a leading activity, and actively participate in activities outside schools.
Keywords: 
school violence
psychology
psychologyin value
students
Refers: 

[1] Vĩnh Hà, (2015), Trên 50% học sinh có vấn đề về bạo lực học đường, Tuoitreonline, ngày 26 tháng 3 năm 2015.

[2] Nghị luận về vấn đề bạo lực học đường trong thời gian qua, Thegioivanhoc.net, ngày 12 tháng 5 năm 2016.

[3] Bạo lực học đường ở Việt Nam tăng cao (tiếng Anh), Vietnamnet, Tuanvietnam, ngày 11 tháng 5 năm 2016.

[4] Youth Violence. Fact Sheet, Tìm hiểu bạo lực học đường, (tiếng Anh), Mạng Yahoo, ngày 11 tháng 5 năm 2016.

[5] June F. Chrisholm, (1998), Về bạo lực học đường: yếu tố đạo đức và tâm lí, Tạp chí Cảnh đau buồn xã hội và vô gia cư, số 2, tháng 7, năm 1998

[6] R. L. Richmond, 1997 – 2015, Hướng dẫn tâm lí học và thực tiễn, Mạng Yahoo, ngày 11 tháng 5 năm 2016.

[7] Phạm Minh Hạc, (2002), Tuyển tập tâm lí học, Bài “Tìm hiểu nguyên nhân trẻ em phạm pháp và nghiên cứu nhân cách, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[8] Phạm Minh Hạc, (2013), Học thuyết và tâm lí học Sigmund Freud, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

[9] Phạm Minh Hạc, (2010), Giá trị học: cơ sở lí luận góp phần đúc kết hệ giá trị chung của người Việt Nam thời nay, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.

Articles in Issue