CONCEPTS OF TOOL IN DEVELOPING MODERN IDEASOF EDUCATION IN VIETNAM

CONCEPTS OF TOOL IN DEVELOPING MODERN IDEASOF EDUCATION IN VIETNAM

NGUYEN THI TOAN toandhsp1@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
NGUYEN THI HONG VAN nhvan1965@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
Summary: 
The article compares the similarity and difference in two pairs of concepts"ideas" - "philosophy", "ideas of education" - "philosophy of education", then set up scientific basis for the development of modern educational ideas in Vietnam. It must be theoretical ideas with exact concept of tool, support education system get out of the vicious circle and deadlock in order to operate voluntarily with directions, make a breakthrough into the current international integration and globalization.
Keywords: 
Ideas of education
Philosophy of education
modern educational ideas in Vietnam
Refers: 

[1] Nguyễn Lân, (2006), Từ điển từ và ngữ Việt Nam, NXB TP.Hồ Chí Minh.

[2] Hoàng Phê, (2008), Từ điển Tiếng Việt, NXB Đà Nẵng

[3] Dương Phú Hiệp, (2013), Thử bàn về triết lí của một số quan hệ trong giáo dục Việt Nam hiện nay, Bàn về triết lí giáo dục Việt Nam, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[4] Phạm Xuân Nam, (2010), Triết lí phát triển ở Việt Nam – mấy vấn đề cốt yếu, NXB Khoa học Xã hội, Hà Nội.

[5] Phạm Minh Hạc, (2011), Triết lí giáo dục Việt Nam và thế giới, NXB Giáo dục Việt Nam.

[6] Thái Duy Tuyên, (2007), Triết học giáo dục Việt Nam, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[7] Đặng Thành Hưng, Một cách hiểu về triết học giáo dục, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 14/2006.

[8] Giáp Văn Dương, (2011), Triết lí giáo dục, cần hay không?, Kỉ yếu Humboldt: Kinh nghiệm thế giới và Việt Nam, NXB Tri thức, Hà Nội.

[9] Hoàng Chí Bảo, Đổi mới căn bản, toàn diện nền giáo dục nước nhà cần một triết lí giáo dục làm điểm tựa và lực đẩy, Tạp chí Lí luận Chính trị và Truyền thông, số 1/2016, tr.18 – 22.

Articles in Issue