SURVEYING THE CURRENT STATUS OF EDUCATION MANAGERS’ PROFESSIONAL COMPETENCE IN THE NORTHERN MOUNTAINOUS PROVINCES

SURVEYING THE CURRENT STATUS OF EDUCATION MANAGERS’ PROFESSIONAL COMPETENCE IN THE NORTHERN MOUNTAINOUS PROVINCES

SAI CONG HONG saiconghong75@mail.com Ministry of Education and Training
TANG THI THUY thuyussh@gmail.com University of Education - VNU, Hanoi
Summary: 
This paper presents the research findings on the current status of principals at high schools in the Northern mountainous provinces. A survey of eight aspects in professional competence was carried out: (1) Competence of Management and Self-Development; (2) Competence of setting up, operating school's apparatus and school operation mechanism; (3) Competence of staff development; (4) Competence of developing the educational plan of school; (5) Competence of assuring quality of school educational products; (6) Competence of managing financial resources and assets of school; (7) Competence of mobilizing financial resources and assets for school development; (8) Competence of building and implementing school development strategy. Since then, the author has made some suggestions to improve the professional competence of education staff in the Northern mountainous provinces
Keywords: 
Survey
Real status
professional competence
education managers
principals
the Northern mountainous provinces
Refers: 

[1] Cao Anh Đô, Nâng cao chất lượng đào tạo, bồi dưỡng cho đội ngũ cán bộ là người dân tộc thiểu số nhằm phát triển bền vững vùng các tỉnh miền núi phía Bắc, Tạp chí Tổ chức Nhà nước, năm 2016.

[2] Coutts, J. D., (1997), Why Principals Fail: Are National Professional Standards Valid Measures of Principal Performance?, ERS Spectrum, 15(4), 20-24.

[3] Gulcan, M. G., (2012), Research on instructional leadership competencies of school principals, Education, 132(3), 625-636.

[4] UNESCO, (2006), Vai trò mới của hiệu trưởng các trường trung học phổ thông; Dạy học ở thế kỉ XXI, Báo cáo tổng kết.

[5] Viện Nghiên cứu Giảng dạy và Lãnh đạo trường học Úc (Australian Institute for Teaching and School Leadership), (2011), Chuẩn quốc gia về nghề nghiệp cho hiệu trưởng, từ website www. aitsl.edu.au.

[6] Vũ Đình Hòe - Đoàn Minh Huấn, (2008), Nâng cao chất lượng nguồn nhân lực dân tộc thiểu số ở các tỉnh miền núi phía Bắc và Tây Nguyên hiện nay, NXB Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

Articles in Issue