PROCESS TO SELECT AND USE REAL-LIFE SITUATIONS IN TEACHING MATHS AT GENERAL SCHOOLS

PROCESS TO SELECT AND USE REAL-LIFE SITUATIONS IN TEACHING MATHS AT GENERAL SCHOOLS

DAO TAM daotam32@gmail.com Vinh University
PHAM NGUYEN HONG NGU phamhongngu@gmail.com Quang Nam University
Summary: 
To link Mathematics with practice was primarily carried out by the deployment of modeling activities in order to realize objective situations into Maths. The study of implementing Maths activities in Vietnam and in the world today is only shown through the organization of students’ activities, implementing modeling steps. The paper deals with pedagogical studies of Maths link with reality through multiple perspectives and provides illustrative examples for students to experience the integration of Maths knowledge with practice. This is the basis for finding and developing a selective process using real-life situations in teaching Maths at general schools so as to develop students' individual capabilities
Keywords: 
Selective process
real-life situations
Maths
general schools
Refers: 

[1] Blum Werner, (1993), Mathematical modelling in mathematics education and instruction in teaching and learning mathematics in context, Publisher: Ellis Horwood Ltd, ISBN - 13: 978 -0130310064.

[2] OECD/Pisa, (2009), The Pisa 2009 Assessment frameword mathematics, reading, science and problem solving knowledge and skills, OECD, Paris.

[3] Van den Heuvel - Panhuizen, (2000), Mathematics education in the Netherlands: A guided tour, Freudenthal Institute Cdrom for ICME9, Utrecht, Utrecht University.

[4] M. N. Skatkin, (1982), Giáo dục phổ thông, bản tiếng Nga, NXB Giáo dục Matxcơva.

[5] Phạm Văn Hoàn - Nguyễn Gia Cốc - Trần Thúc Trình, (1982), Giáo dục học môn Toán, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[6] . G.I. Rudavin - A. Nvxanbaep - G. Sliakhin, (1979), Một số quan điểm triết học trong Toán học, NXB Giáo dục.

[7] Trần Vui, (2017), Từ các lí thuyết học đến thực hành trong giáo dục Toán, NXB Đại học Huế.

[8] Phan Anh, (2011), Góp phần phát triển năng lực toán học hóa tình huống thực tiễn cho học sinh Trung học phổ thông qua dạy học các yếu tố về đại số và giải tích, Luận án Tiến sĩ khoa học giáo dục, Trường Đại học Vinh.

[9] Vũ Văn Tuyên, (2016), Thiết kế bài toán hình học gắn với thực tiễn trong dạy học Hình học ở trường trung học phổ thông, Luận án Tiến sĩ khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[10] Bùi Huy Ngọc, (2003), Tăng cường khai thác nội dung thực tế trong dạy học Số học và Đại số nhằm nâng cao năng lực vận dụng Toán học vào thực tiễn cho học sinh Trung học cơ sở, Luận án Tiến sĩ giáo dục học, Trường Đại học Vinh.

Articles in Issue