STEPS TO SOLVE REAL - WORLD MATHEMATICAL PROBLEMS IN TEACHING MATHEMATICS IN HIGH SCHOOL

STEPS TO SOLVE REAL - WORLD MATHEMATICAL PROBLEMS IN TEACHING MATHEMATICS IN HIGH SCHOOL

Cao Thi Ha* caoha@vnu.edu.vn VNU University of Education - Vietnam National University Hanoi 182 Luong The Vinh street, Thanh Xuan district, Hanoi, Vietnam
Nguyen Thi Anh Tam anhtam201215@gmail.com VNU University of Education - Vietnam National University Hanoi 182 Luong The Vinh street, Thanh Xuan district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The real-world problem is a mathematical problem that involves situations with real-life contexts. Solving these problems not only develops and reinforces students’ knowledge and skills at various stages of the teaching process but also importantly fosters their ability to apply Mathematics to practical situations, helping them understand the significance of Mathematics in daily life. Furthermore, real-world problems play a significant role in developing their intellectual abilities. Therefore, there is a considerable number of real-world context problems in the new math textbooks. Thus, assisting students in acquiring the skills to solve these exercises is crucial. Based on the analysis and synthesis of materials, this study aims to identify several steps to help students develop the skills to solve these problems.
Keywords: 
mathematics
real-world problems
Mathematics instruction
Textbooks
students.
Refers: 

[1] Nguyễn Bá Kim, (2006), Phương pháp dạy học môn Toán, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông.

[3] Viện Ngôn ngữ, (1997), Từ điển Tiếng Việt, NXB Đà Nẵng, Hà Nội.

[4] Sipser, M., (1996), Introduction to the Theory of Computation ACM Sigact News, 27(1), 27-29.

[5] Nguyễn Hồng Ngự - Phan Bá Lê Hiền, (2018), Bồi dưỡng giáo viên Toán trường trung học phổ thông theo hướng phát triển năng lực tính toán thông qua các tình huống thực tiễn, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt.

[6] guyễn Tiến Trung, (2020), Giáo dục Toán thực (Realistic mathematics education): Một số nguyên cứu lí luận và gợi ý cho việc nghiên cứu phát triển Chương trình Giáo dục Toán học ở Việt Nam, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[7] OECD, (2009), Assessment Framework: Competencies in reading, mathematics and science, presented at the PISA 2009.

[8] Polya G, (1975), Giải một bài toán như thế nào?, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[9] Nguyễn Danh Nam, (2020), Một số vấn đề về giáo dục Toán học gắn với thực tiễn, Tạp chí Giáo dục, số 487.

[10] Hà Huy Khoái (Chủ biên), (2022), Sách giáo khoa Toán lớp 10 (Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống), NXB Giáo dục Việt Nam.

[11] Đỗ Đức Thái (Chủ biên), Sách giáo khoa Toán 10, tập 2 (Bộ sách Cánh diều), NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

Journal: 

Articles in Issue