APPLYING PROJECT-BASED TEACHING TO DEVELOP STUDENTS' SELF-STUDY COMPETENCE IN TEACHING THE TOPIC "ENZYME TECHNOLOGY AND APPLICATIONS" (BIOLOGY 10)

APPLYING PROJECT-BASED TEACHING TO DEVELOP STUDENTS' SELF-STUDY COMPETENCE IN TEACHING THE TOPIC "ENZYME TECHNOLOGY AND APPLICATIONS" (BIOLOGY 10)

Pham Thi Hong Tu* tupth@tnue.edu.vn Thai Nguyen University of Education 20 Luong Ngoc Quyen, Thai Nguyen city, Thai Nguyen province, Vietnam
Nguyen Phuc Chinh chinhnp@tnue.edu.vn Thai Nguyen University of Education 20 Luong Ngoc Quyen, Thai Nguyen city, Thai Nguyen province, Vietnam
Duong Thuy Kieu duongthuykieu83@gmail.com Loc Binh High School Loc Binh town, Loc Binh district, Lang Son province, Vietnam
Summary: 
The ability to self-study is crucial for each person, which determines current learning and training results and creates the foundation for a lifelong self-study style in the future. The Biology subject contains learning topics to meet the requirements of deep differentiation, helping students enhance knowledge and practical skills and apply their learned things to solve practical problems. Teaching these learning topics to achieve dual goals, including fulfilling the requirements of the Biology Curriculum and contributing to the development of self-study competence, is crucial. There are several ways to achieve it, in which the application of project teaching has many meanings. The article summarizes the general issues of project teaching with self-study competence and provides a process for applying it in teaching the thematic "Enzyme technology and applications" (Biology 10).
Keywords: 
Project-based teaching
thematic
Self-study ability
development
dual goal.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018a), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể, ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018b), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Sinh học, ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT

[3] Larmer, J., Mergendoller, J., Boss, S., (2015), Setting the standard for Project Based Learning: A proven approach to rigorous classroom instruction, ASCD, USA.

[4] Nguyễn Kì, (1995), Phương pháp giáo dục tích cực lấy người học làm trung tâm, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[5] Nguyễn Cảnh Toàn, (2002), Học và dạy cách học, NXB Đại học Sư phạm Hà Nội

[6] Philip Candy, (1991), Self-direction for lifelong Learning: A comprehensive guide to theory and practice, SanFrancisco, Jossey-Bass Publisher, Vol 7, No. 1.

[7] Taylor, B., (1995), Self-Directed Learning: Revisiting an Idea Most Appropriate for Middle School Students, Paper presented at the Combined Meeting of the Great Lakes and Southeast International Reading Association, Nashville, TN, Nov 11-15. ED 395 287.

[8] Trần Bá Hoành, (1998), Vị trí của tự học, tự đào tạo trong quá trình dạy học giáo dục và đào tạo, Tạp chí Nghiên cứu Giáo dục.

[9] Huỳnh Gia Bảo - Ngô Thị Kim Lan - Nguyễn Thị Thùy Lan, (7/2019), Thiết kế hoạt động tự học theo dạy học dự án trong dạy học Hóa đại cương vô cơ nhằm phát triển năng lực tự học cho sinh viên ở trường cao đẳng y tế, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 19.

[10] Kilpatrick W.H, (1918), The project method: The use of the purposeful act in the education process, New York: Teachers College, Columbia University.

[11] Nguyễn Thị Sửu - Phạm Hồng Bắc, (2013), Tích hợp giáo dục môi trường thông qua dạy học theo dự án trong phần Hóa học phi kim ở trường trung học phổ thông, Tạp chí Giáo dục, số 315.

[12] Nguyễn Thị Hồng Vân - Nguyễn Thế Hưng, (2016), Tổ chức dạy học dự án trong dạy học Sinh học Trung học phổ thông, Tạp chí Giáo dục, số 392, tr.56-59

[13] Hà Văn Dũng, (2023), Tổ chức dạy học theo dự án chủ đề “Muối khoáng và sự sống” (Khoa học tự nhiên 7) nhằm phát triển năng lực vận dụng kiến thức, kĩ năng đã học cho học sinh, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 19, số S2.

[14] Cao Thị Thặng - Lê Ngọc Vịnh, (3/2019), Thiết kế và tổ chức hoạt động nhằm phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh khi dạy học chủ đề tích hợp Khoa học tự nhiên ở trường trung học cơ sở theo phương pháp dạy học dự án, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 15.

Journal: 

Articles in Issue