CURRENT SITUATION OF BULLYING AMONG STUDENTS AT BOARDING AND SEMI-BOARDING ETHNIC SCHOOLS

CURRENT SITUATION OF BULLYING AMONG STUDENTS AT BOARDING AND SEMI-BOARDING ETHNIC SCHOOLS

Cao Thi Phuong Chi chictp@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 52 Lieu Giai street, Ba Dinh district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The article presents the current situation of bullying between students and students, between subjects outside the schools and students studying at boarding and semi-boarding ethnic schools at various levels in localities populated with many ethnic minorities. The article also identifies several forms of bullying taking place against ethnic minority students, thereby proposing measures to reduce students’ bullying in boarding and semi-boarding ethnic schools. The proposed measures include developing education context, enhancing students’ awareness, concreting school behavior rules, and coordinating between schools and local organizations. The students will have better life skills, better friendship relations, skills in seeking help, and participation in schoolwide activities.
Keywords: 
Students’ bullying
boarding ethnic schools
semi-boarding ethnic schools
out-of-school children
students’ behavior
seeking help.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2023), Thông tư số 03/2023/ TT-BGDĐT ban hành Quy chế tổ chức và hoạt động của trường phổ thông dân tộc bán trú.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2023), Thông tư số 04/2023/ TT-BGDĐT ban hành Quy chế tổ chức và hoạt động của trường phổ thông dân tộc nội trú

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2019), Thông tư số 06/2019/ TT-BGDĐT về Quy định quy tắc ứng xử trong cơ sở giáo dục mầm non, cơ sở giáo dục phổ thông, cơ sở giáo dục thường xuyên

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (28/12/2017), Quyết định số 5586/QĐ-BGDĐT ban hành Chương trình hành động phòng chống bạo lực học đường trong các cơ sở giáo dục mầm non, giáo dục phổ thông và giáo dục thường xuyên giai đoạn 2017 - 2021.

[5] Trần Văn Công, (2017), Thực trạng bắt nạt ở học sinh Việt Nam, Tạp chí Khoa học Xã hội và nhân văn, Vol 3, No 4, DOI: http://dx.doi.org/10.1172/vjossh.v3i4.232.

[6] Vụ Công tác chính trị và Học sinh - Sinh viên, (2023), Báo cáo khảo sát xây dựng văn hóa ứng xử trong các trường phổ thông dân tộc nội trú, bán trú trường phổ thông có học sinh bán trú, Tài liệu nội bộ.

[7] Nguyễn Dục Quang - Nguyễn Thị Ngọc Hà, (02/2018), Nghiên cứu về văn hóa ứng xử học đường và giáo dục văn hóa ứng xử học đường, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 02.

[8] Mạc Văn Trang, (2021), Tâm lí lứa tuổi và giáo dục, NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.

[9] Báo cáo của 10 tỉnh “Kết quả triển khai thực hiện công tác giáo dục dục đạo đức, lối sống và văn hóa ứng xử cho học sinh các trường phổ thông và học sinh các trường phổ thông dân tộc nội trú, bán trú, trường phổ thông có học sinh bán trú năm học 2022 - 2023 (2023) Cao Bằng, Bắc Kạn, Thái Nguyên, Điện Biên, Sơn La, Quảng Nam, Quảng Ngãi, Kiên Giang, Hậu Giang, Cà Mau (Tài liệu nội bộ)

Journal: 

Articles in Issue