RESEARCH ON DEVELOPING STANDARDS FOR ASSESSING STUDENTS’ COMPETENCE IN HISTORY SUBJECT AT HIGH SCHOOLS TOWARDS THE 2018 GENERAL EDUCATION CURRICULUM

RESEARCH ON DEVELOPING STANDARDS FOR ASSESSING STUDENTS’ COMPETENCE IN HISTORY SUBJECT AT HIGH SCHOOLS TOWARDS THE 2018 GENERAL EDUCATION CURRICULUM

Tran Thi Lan lantt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Dang Thi Phuong* phuongdt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Phan Thi Thu thupt@gesd.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Research on developing standards for assessing students’ competence in general and students’ competence in History subject in particular is essential to contribute to effectively implementing the 2018 General Education Curriculum. Developing standards for assessing students’ competence must be carried out synchronously in all subjects and educational levels. The article mentions some standard concepts, characteristics of History subject at the high school level, and the process of building standards for assessing students’ competence. Based on that process, the authors provide evidence to illustrate standards through specific examples of connecting requirements with competence components and assessment standards in History subject grade 10. The research result is meaningful for researchers and teachers in developing and designing educational content and assessing students’ competence.
Keywords: 
standards
Assessment standards
Competencies
achieved requirements
evaluation levels.
Refers: 

[1] Hoàng Phê (chủ biên), (2003), Từ điển tiếng Việt, Viện Ngôn ngữ học, NXB Đà Nẵng.

[2] Nguyễn Thị Lan Phương - Phan Thị Luyến - Vũ Thị Ngọc Anh - Nguyễn Trọng Đức - Nguyễn Hải Hà - Nguyễn Thị Hạnh - Nguyễn Phương Hồng - Trần Hiền Lương - Nguyễn Thị Minh Phương - Phạm Thanh Tâm - Cao Thị Thặng - Trần Quý Thắng - Lưu Thu Thủy - Nguyễn Quốc Tuấn - Nguyễn Thị Hồng Vân, (2010), Đánh giá kết quả học tập theo Chuẩn kiến thức, kĩ năng của Chương trình Giáo dục phổ thông Việt Nam, Báo cáo tổng kết đề tài Khoa học và Công nghệ cấp Bộ, mã số: B2007-37-36.

[3] Nguyễn Thị Hạnh - Bùi Thị Diển - Nguyễn Hữu Chí - Nguyễn Tuyết Nga - Nguyễn Hồng Liên - Phạm Đức Quang - Nguyễn Thị Lan Phương - Đỗ Tiến Đạt - Dương Quang Ngọc - Lương Việt Thái - Lê Anh Tuấn - Trần Hiền Lương - Bạch Ngọc Diệp - Vũ Thị Thư, (2015), Phương pháp thiết kế Chuẩn kết quả của môn học đối với cấp học, lớp học của giáo dục phổ thông theo định hướng phát triển năng lực học sinh, Nhiệm vụ cấp Bộ, mã số: B2014-37-01NV

[4] Trần Thị Lan - Đặng Thị Phương, (11/2023), Kinh nghiệm quốc tế và một số khuyến nghị về xây dựng Chuẩn đánh giá trong môn Lịch sử, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt.

[5] Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Lịch sử cấp Trung học phổ thông, Ban hành kèm theo Thông tư số 13/2022/ TT-BGDĐT ngày 03/8/2022.

[6] Chu Cẩm Thơ, (2023), Nghiên cứu cơ sở khoa học xây dựng Chuẩn đánh giá năng lực và phẩm chất học sinh theo Chương trình Giáo dục phổ thông 2018, đề tài khoa học cấp Bộ, mã số CT.2010.VKG.01.

[7] Nguyễn Hồng Liên - Nguyễn Tuyết Nga, (2023), Định hướng xây dựng Chuẩn đánh giá năng lực học sinh trong môn Tự nhiên và Xã hội, Lịch sử và Địa lí cấp Tiểu học, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 19 (S2), tr.72-77.

[8] Education Commission of the State, (2002), No Child Left Behind Issue Brief: A guide to standards - based Assessment, Department of Education, Washington, DC, https//files.eric.ed.gov/fulltext/ED469726.pdf

[9] Washington state learning standards, (2019a), Social studies Learning Standards, trang 1-2. https://www.k12. wa.us/student-success/resources-subject-area/socialstudies/social-studies-learning-standards

[10] Washington state learning standards, (2019b), Social studies Learning Standards, trang 68, https://ospi.k12. wa.us/sites/default/files/public/socialstudies/standards/ SS%20Standards%202019_Grades%206-8_History.pdf

Journal: 

Articles in Issue