IMPROVING THE ORGANIZATION OF SCHOOL PSYCHOLOGY CONSULTING ACTIVITIES FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

IMPROVING THE ORGANIZATION OF SCHOOL PSYCHOLOGY CONSULTING ACTIVITIES FOR HIGH SCHOOL STUDENTS

Nguyen Hoang Vu nh_vu.c3nguyenvietdung@cantho.edu.vn Viet Dung High School 161 Le Binh street, Cai Rang district, Can Tho City, Vietnam
Huynh Gia Bao* hgbao@ctu.edu.vn Can Tho University Area II, 3/2 street, Ninh Kieu district, Can Tho City, Vietnam
Summary: 
School psychology consultation for students in school-related aspects is becoming a pressing issue that has been of schools and society interest. The need for school psychological counseling is even more evident in students' relationships with their parents, friends, and teachers. In the current context, counseling school psychology for students is essential. Managing it well will help teachers and students better understand issues related to the formation and development of their personality to help and guide them to develop properly and healthily, understanding themselves and others better. The high schools can achieve that goal through several measures, in which innovating the organization of school psychological counseling activities for students is considered urgent. The article addresses the current status of managing school psychological consulting activities, thereby proposing innovative measures of organizing and managing them for students in educational management in high schools.
Keywords: 
Consulting
school psychology
management
students
high school.
Refers: 

[1] Phạm Thanh Bình, (2014), Nhu cầu tham vấn tâm lí học đường của học sinh trung học cơ sở, Luận án Tiến sĩ Tâm lí học.

[2] Nguyễn Thị Trâm Anh, (2014), Bàn về chương trình hỗ trợ tâm lí học đường trong bối cảnh giáo dục Việt Nam hiện nay: Kỉ yếu Hội thảo quốc tế Tâm lí học đường lần thứ IV “Xây dựng và quản lí chất lượng chương trình đào tạo và cơ sở thực hành Tâm lí học đường ở Việt Nam”, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[3] Vũ Dũng, (2009), Bước đầu tìm hiểu thực trạng tâm lí học đường ở Việt Nam, Kỉ yếu hội thảo khoa học quốc tế “Nhu cầu định hướng và đào tạo tâm lí học đường tại Việt Nam”

[4] Võ Thị Minh Chí, (2011), Nghiên cứu ứng dụng tâm lí học học đường trong nhà trường phổ thông, B2009-17- 173TĐ, Đề tài Khoa học và Công nghệ cấp Bộ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[5] Markie Falotico, (2015), School psychologists time allocation: striving for learn school psychology, Submitted to the Faculty of Miami University in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Science Educational Psychology Department.

[6] Phùng Thị Hằng, (2017), Giáo viên trung học cơ sở với công tác tư vấn học sinh trong trường trung học cơ sở, Tài liệu bồi dưỡng giáo viên trung học cơ sở.

[7] Lý Chủ Hưng - Kiến Văn, (2007), Tư vấn tâm lí học đường, NXB Phụ nữ.

[8] Lê Sơn - Lê Hồng Minh, (2013), Tài liệu Bồi dưỡng Giáo viên làm tư vấn viên học đường Tây Ninh, Khánh Hoà, Hậu Giang, Viện Nghiên cứu EBM.

[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Thông tư 31/2017/TTBGDĐT về Hướng dẫn thực hiện công tác tư vấn tâm lí cho học sinh trong trường phổ thông, Hà Nội

[10] John L. Romano, Mera M. Kachgal, (2004), Counseling Psychology and School Counseling: An Underutilized Partnership.

Journal: 

Articles in Issue