PROPOSING THE COMPETENCY FRAMEWORK FOR ORGANIZING EXPERIENTIAL AND CAREER GUIDANCE ACTIVITIES FOR HIGH SCHOOL TEACHERS TOWARDS THE 2018 GENERAL EDUCATION CURRICULUM

PROPOSING THE COMPETENCY FRAMEWORK FOR ORGANIZING EXPERIENTIAL AND CAREER GUIDANCE ACTIVITIES FOR HIGH SCHOOL TEACHERS TOWARDS THE 2018 GENERAL EDUCATION CURRICULUM

Le Thi Quynh Nga ngaltq@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The experiential and career guidance activities curriculum has been implemented at high school level since the 2022 - 2023 school year. Despite being a mandatory activity, it is still very new, causing many teachers anxiety and confusion, especially in the context of no trained teachers on this issue in Vietnam. Based on the analysis of the theoretical problems as well as the goals and requirements of the 2018 General Education Curriculum, the article proposes a competency framework for organizing experience and career guidance activities with four elements, including 1/ Competency to understand the curriculum, 2/ Competency to design and organize activity plans, 3/ Competency to implement activity plans, and 4/ Competency to evaluate and adjust activity plans. At the same time, the article also describes their manifestations as a basis for developing high school teachers’ competencies to meet the 2018 General Education Curriculum.
Keywords: 
Competencies
the experiential and career guidance activities
high school teachers
the 2018 General Education Curriculum.
Refers: 

[1] Nguyễn Thị Liên (Chủ biên) - Nguyễn Thị Hằng - Tưởng Duy Hải - Đào Thị Ngọc Minh, (2016), Tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong nhà trường phổ thông, NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội

[2] Đinh Thị Kim Thoa, (2014), Xây dựng chương trình hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong chương trình giáo dục phổ thông mới, Kỉ yếu Hội thảo quốc tế “Phát triển năng lực người học trong bối cảnh hiện nay”, Học viện Quản lí Giáo dục

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông Hoạt động trải nghiệm và Hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT).

[4] Kolb, D. A. (2014), Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press.

[5] Weinert, F. E, (2001), Concept of competence: A conceptual clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and selecting key competencies, pp.45–65, Hogrefe & Huber Publishers.

[6] Tremblay, D, (2002), The Competency-Based Approach: Helping learners become autonomous, Adult Education-A Lifelong Journey.

[7] Rychen, D. S., & Salganik, L. H, (2002), Definition and Selection of Competencies (DESECO): theoretical and conceptual foundations, Strategy paper, Neuchatel, Switzerland: Swiss Federal Statistical Office.

[8] Phạm Minh Hạc, (2002), Tuyển tập tâm lí học, NXB Giáo dục.

[9] Đặng Thành Hưng, (2012), Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực, Tạp chí Quản lí Giáo dục, số 43

[10] Hoàng Hòa Bình, (2016), Năng lực và ứng dụng kết quả nghiên cứu năng lực vào xây dựng chương trình môn học, đổi mới mô hình sách giáo khoa, đổi mới phương pháp dạy học và đánh giá kết quả học tập của học sinh, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 131.

Journal: 

Articles in Issue