MEASURES TO DEVELOP THE PUPILS CONSULTING AND SUPPORTING COMPETENCIES IN EDUCATIONAL ACTIVITIES FOR PRIMARY TEACHERS

MEASURES TO DEVELOP THE PUPILS CONSULTING AND SUPPORTING COMPETENCIES IN EDUCATIONAL ACTIVITIES FOR PRIMARY TEACHERS

Le Thi Duyen* ltduyen@ued.udn.vn University of Science and Education - The University of Da Nang 459 Ton Duc Thang, Lien Chieu district, Da Nang City, Vietnam
Nguyen Thi Tram Anh nttanh@ued.udn.vn University of Science and Education - The University of Da Nang 459 Ton Duc Thang, Lien Chieu district, Da Nang City, Vietnam
Summary: 
Consulting and supporting pupils in educational activities is one of the crucial competencies that help teachers effectively carry out teaching and educational activities. However, it has not yet attracted the attention of researchers. It is essential to have specific measures to develop the pupils consulting and supporting competence for teachers because the practice also shows that their competence does not keep pace with the educational reform requirements. This article identifies several principles, including: 1/ Ensuring objectiveness; 2/ Ensuring effectiveness and efficiency; and 3/ Ensuring scientific, updated, and feasible features. At the same time, we propose five specific measures to develop this competence for teachers: 1/ Developing standards of the pupils consulting and supporting competence of teachers to meet the new requirements; 2/ Developing models of consulting and supporting pupils in educational activities at school; 3/ Establishing regulations on teachers’ responsibilities, powers, and regimes in consulting and supporting pupils; 4/ Strengthening the management of inspection and assessment of teachers' consulting and supporting activities; and 5/ Coordinate with other educational forces in consulting and supporting pupils.
Keywords: 
competence
consulting and supporting
educational activities
Teachers
pupils.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (30/10/2023), Thông tư số 20/2023/TT-BGDDT hướng dẫn vị trí việc làm, cơ cấu viên chức theo chức danh nghề nghiệp và định mức số người làm việc trong các cơ sở giáo dục phổ thông và các trường chuyên biệt công lập.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (01/11/2019), Thông tư số 17/2019/TT-BGDDT ban hành Chương trình bồi dưỡng thường xuyên các cơ sở giáo dục, https://moet.gov.vn/ Pages/home.aspx.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (21/5/2018), Quyết định số 1876/QĐ-BGDĐT ban hành Chương trình bồi dưỡng năng lực tư vấn cho giáo viên phổ thông làm công tác tư vấn cho học sinh.

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (22/8/2018), Thông tư 20/2018/ TT-BGDĐT ban hành Chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông, https://moet.gov.vn/Pages/ home.aspx.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (31/8/2022), Công văn 4252/ BGDĐT-GDCTHSSV về Tăng cường triển khai công tác hỗ trợ, tư vấn tâm lí cho học sinh phổ thông

[6] Nguyễn Thanh Bình, (2016), Bồi dưỡng năng lực cho giáo viên chủ nhiệm đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông, Báo cáo Hội thảo quốc tế, Viện Nghiên cứu Sư phạm, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, NXB Đại học Sư phạm, tr.517- 518

[7] Nguyễn Danh Nam, (2017), Khảo sát đánh giá nhu cầu bồi dưỡng giáo viên và cán bộ quản lí các cấp ở khu vực được phân công trong Chương trình ETEP, Khảo sát sâu tại Thái Nguyên, Đề tài Nghiên cứu Khoa học và Công nghệ cấp cơ sở (Chương trình ETEP), Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (12/7/2017), Thông tư số 16/2017/TT-BGDDT Hướng dẫn các danh mục khung vị trí việc làm và định mức số lượng người làm việc trong các cơ sở giáo dục công lập, https://moet.gov.vn/ Pages/home.aspx

[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (18/12/2017), Thông tư số 31/2017/TT-BGDĐT Hướng dẫn thực hiện công tác tư vấn tâm lí cho học sinh trong trường phổ thông, https:// moet.gov.vn/Pages/home.aspx.

Journal: 

Articles in Issue