COMPETENCY-BASED ASSESSMENT OF THE LITERATURE LEARNING OUTCOMES AT HIGH SCHOOLS

COMPETENCY-BASED ASSESSMENT OF THE LITERATURE LEARNING OUTCOMES AT HIGH SCHOOLS

Ha Thi Kim Linh linhhtk@tnue.edu.vn Thai Nguyen University of Education No. 20 Luong Ngoc Quyen street, Thai Nguyen city, Thai Nguyen province, Vietnam
Summary: 
Assessing the Literature learning outcomes at high schools towards developing students’ competence is closely related to organizing the teaching of this subject and especially depends on Literature teachers’ competence to design and use methods and tools to evaluate the subject learning outcomes. Because the Literature curriculum (according to the 2018 General Education Curriculum) aims to develop students’ competence, assessing their learning results should be based on the goals and requirements of their achieved competence to determine their current competence, thereby adjusting and orienting subject teaching activities in the next stages to reach higher effectiveness. Through practical research at high schools in Son Duong district, Tuyen Quang province, the article provides findings and recommendations on implementing assessment of learning outcomes in Literature at high schools towards developing students' competence in the current context.
Keywords: 
Assessment
learning outcomes
evaluating the learning outcomes
competence
high school.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Thông tư 32/2028/TT-BGDĐT ban hành Chương trình Giáo dục phổ thông

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (21/7/2022), Công văn số 3175/BGD ĐT-GDTrH Hướng dẫn đổi mới phương pháp dạy học và kiểm tra, đánh giá môn Ngữ văn ở trường phổ thông.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2021), Thông tư 22/20221/ TT-BGDĐT Quy định về Đánh giá học sinh trung học cơ sở và học sinh trung học phổ thông

[4] Nguyễn Thành Ngọc Bảo, (2014), Bước đầu tìm hiểu khái niệm “ Đánh giá theo năng lực” và đề xuất một số hình thức đánh giá năng lực Ngữ văn của học sinh, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 56.

[5] Lưu Thị Trường Giang - Trần Thị Thanh Hà, (2023), Đề xuất quy trình đánh giá năng lực đọc hiểu văn bản nghị luận của học sinh ở trường trung học phổ thông, Tạp chí Giáo dục, 23(8), tr.18-22.

[6] Nguyễn Thị Hồng Vân, (2014), Đánh giá kết quả học tập môn Ngữ văn theo định hướng đánh giá năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 56, tr.151-156.

[7] Phan Thị Hồng Xuân, (2022), Xây dựng hồ sơ học tập để đánh giá năng lực học sinh trong dạy học môn Ngữ văn, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, tập 18, số 02, tr.22-28

[8] Bùi Đức Nhân (02/2023), Xu hướng đổi mới đánh giá kết quả học tập của học sinh hướng đến hình thành năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Thủ Đô, số 69.

[9] Nguyễn Thành Ngọc Bảo, (2017), Mô hình rubric đánh giá năng lực tạo lập văn bản nghị luận xã hội của học sinh trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, tập 14, số 10, tr.163-172, ISSN: 1859-3100.

[10] Nguyễn Thị Hương Lan, (11/2020), Đề mở và năng lực sáng tạo của học sinh trong môn Ngữ văn trường trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số 35, tr.30-34.

Journal: 

Articles in Issue