ROLE OF TESTING IN CAREER COONSELING FOR UPPER SECONDARY STUDENTS

ROLE OF TESTING IN CAREER COONSELING FOR UPPER SECONDARY STUDENTS

TRUONG THI HOA hoatlgd@yahoo.com Hanoi National University of Education
Summary: 
Currently, in counseling and career counseling, psychological tests are one of the relatively effective tools to assess the personality, temperament, capacity and interests of the student. Tests often used in career counseling include: John Holland's "Career Key" Tests; Temperament tests and appropriate jobs for various temperament by H. J. Eysenck; MBTI tests; Psychological tests for exploring career interests by A.E.Goltrocks; IQ test by Alfred.W.MunZent; TST-N-CQ Tests on creativity by K.J.Schoppe. Thereby, the results obtained from psychological tests are one of the most important information for educators to to help students choose right careers suiting their competencies, interests and personalities.
Keywords: 
Test
Career counseling
student
upper secondary
Refers: 

[1] Nguyễn Khắc Viện, (1995), Từ điển Tâm lí, NXB Văn hoá Thông tin.

[2] John Hollan, (2002), Bài tập thực hành Tâm lí học, Bộ trắc nghiệm Chìa khóa nghề nghiệp

[3] H.J. Eysenck, (2004), Những trắc nghiệm tâm lí, tập 2, Trắc nghiệm về nhân cách: Trắc nghiệm Tính cách và những công việc phù hợp cho nhiều tính cách khác nhau, NXB Đại học Sư phạm.

[4] A.E.Gôlômstôc, (2002), Bài tập thực hành Tâm lí học, Trắc nghiệm tâm lí tìm hiểu sở thích nghề nghiệp, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[5] Alfred.W.MunZent, (1997), Trắc nghiệm IQ, Tâm lí học Mĩ.

[6] Phan Huy Tú, Trắc nghiệm trí sáng tạo TST-N của K.J.Schoppe

[7] Phạm Lan Hương, (2006), Chuẩn bị tiền đề cho các trường đại học đào tạo theo nhu cầu xã hội, NXB Giáo Dục, Đại học Quốc gia TP. Hồ Chí Minh.

[8] Malcolm - Hornby, Trích “35 bước chọn nghề”, Trắc nghiệm cá tính của tôi của, Tâm lí học Mĩ.

Articles in Issue