LEARNING ABOUT AN ARTISTIC WORK ADAPTED FROM LITERATURE (A 12TH GRADE THEMATIC LESSON IN THE 2018 LITERATURE CURRICULUM)

LEARNING ABOUT AN ARTISTIC WORK ADAPTED FROM LITERATURE (A 12TH GRADE THEMATIC LESSON IN THE 2018 LITERATURE CURRICULUM)

Le Hai Anh lehaianh@vnu.edu.vn VNU University of Education - Vietnam National University Hanoi 144 Xuan Thuy street, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This paper refers to the interconnection between literature and other art forms, highlighting literature as a rich source of inspiration and material for creative adaptation across various artistic mediums. Through teachers’ challenges in keeping pace with the innovation of the 2018 High School Literature Curriculum, this research proposes a teaching method for the 12th-grade thematic lesson "Learning about an Artistic Work Adapted from Literature". This method aims to cultivate students' aesthetic and artistic abilities by studying literary adaptations to other art forms, such as painting and cinema. The paper utilizes two illustrative examples: the painting "Two shy sisters hid behind the flowers” (Hai Kiều e lệ nép vào dưới hoa)" and the film "Vu Dai village that day" (Làng Vũ Đại ngày ấy).
Keywords: 
Thematic lesson
adaption
artworks
painting
music
cinema.
Refers: 

[1] Mai Quỳnh Nga, (2017), Chuyển thể hay cải biên, http:// vnca.cand.com.vn/doi-song-van-hoa/Chuyen-the-haycai-bien-465811/, Văn nghệ Công an Online

[2] Trần Đình Khiêm, (2024), Tiếp nhận Kiều dưới góc nhìn “Thi trung hữu họa”. https://www.vanchuongviet.org/index.php?comp=tacp

[3] Bùi Trần Quỳnh Ngọc, (5/2017), Chuyển thể và liên văn bản (trường hợp tác phẩm Long thành cầm giả ca), Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

[4] Lê Bá Hãn - Trần Đình Sử- Nguyễn Khắc Phi, (2010), Từ điển Thuật ngữ văn học, NXB Giáo dục Việt Nam.

[5] Nguyễn Thanh Đạt, (20/1/2024), Từ tác phẩm văn học đến tác phẩm điện ảnh, Tạp chí Điện tử Lí luận, Phê bình văn học, Nghệ thuật, https://lyluanphebinh.vn/tin-tuc/nghien-cuu-trao-doi/ 2516/tu-tac-pham-van-hoc-den-tac-pham-dien-anh.

Journal: 

Articles in Issue