EXPERIENCE AND EXPERIENTIAL LEARNING IN TEACHING

EXPERIENCE AND EXPERIENTIAL LEARNING IN TEACHING

PHAN TRONG NGO ngotamly@gmail.com Hanoi National University of Education
LE MINH NGUYET nguyet.daihocsupham@gmail.com Hanoi National University of Education
Summary: 
The article analyzed concept of experience, experiential learning and the role of teacher in experiential learning. Experience was understood as actions, testing actions, experiments with individual thought and reflection Experience is the process of learning to shape experiences. Experiential learning is a learning process with experience formation, knowledge shaping and transformation from feeling and abstract reasoning into personal experience intellectual and vice versa. Experiential learning can be developed as a learning method and applied into scientific subject teaching at high school. Its advantage was a typical and effective integrated learning style, featured by the development of each student’s performance. Therefore, experiential learning need to be developed in teaching subjects as an effective teaching method and organized as an activity towards improving students’competence in current context of renewing educational goals and curriculum.
Keywords: 
Experience
experiences
experiential learning
Experiential teaching
teaching
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.

[2] Nguyễn Thị Hằng, (2014), Định hướng hình thành năng lực tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo cho sinh viên, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Volume 59, Number 6A, tr. 206.

[3] Nguyễn Thị Hằng, (2017), Lí thuyết học tập trải nghiệm - Những vấn đề lí luận cơ bản và định hướng vận dụng vào tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội,Volume 62, Issue 1A , tr. 48 - 57.

[4] Nguyễn Hoàng Đoan Huy, Bùi Thanh Diệu, (2017), Định hướng vận dụng lí thuyết học tập trải nghiệm vào dạy các môn khoa học tự nhiên ở trường trung học cơ sở, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội,Vol 62, Issue 1A , tr. 39 - 47.

[5] Đinh Thị Kim Thoa, (2014), Hoạt động trải nghiệm sáng tạo - góc nhìn từ lí thuyết “Học tập trải nghiệm”, Kỉ yếu hội thảo quốc gia “Hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong nhà trường phổ thông”, Bộ Giáo dục và Đào tạo, tr.37-44.

[6] Nguyễn Thị Thuỳ Trang, (2017), Thiết kế các hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong dạy học chương 1 Hoá học lớp 11 nâng cao theo định hướng phát triển năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Volume 62, Issue 4, 2017, tr. 78-89

[7] John Dewey, (2008), Dân chủ và Giáo dục, NXB Tri thức.

[8] John Dewey, (2012), Kinh nghiệm và giáo dục, NXB Trẻ, Thành phố Hồ Chí Minh

[9] A.N. Leonchiev, (1989), Hoạt động- ý thức - Nhân cách, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[10] L.X.Vgotxki, (1997), Tuyển tập Tâm lí học, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[11] Các Mác và Ăngghen, (1980), Tuyển tập, tập 1. NXB Sự thật, Hà Nội.

[12] Kolb.D.A, (1984), Experiential learning: experience as the source of learning and development. Address: Englewood Cliffs, New Jersey; Publisher: Prentice - Hall.

[13] John Dewey, (2016), Cách ta nghĩ , NXB Tri thức.

[14] Colin M. Beard, John Peter Wilson, (2006), Experiential Learning: A Best Practice Handbook for Educators and Trainers, Kogan Page Publishers.

[15] Reginald D. Archambault, (2012), John Deway về giáo dục, NXB Trẻ, Hà Nội.

[16] Jennifer A. Moon, (2013), A Handbook of Reflective and Experiential Learning: Theory and Practice. Published by Routledge Falmer, Canada.

Articles in Issue