THEORETICAL AND PRACTICAL ISSUES ON THE MOTHER TONGUE-BASED- BILINGUAL PRACTICE MODEL

THEORETICAL AND PRACTICAL ISSUES ON THE MOTHER TONGUE-BASED- BILINGUAL PRACTICE MODEL

HA DUC DA haducda@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
TRAN THI YEN yenttdt@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
Summary: 
The mother tongue-based Bilingual Education Practices model was closed with the final meeting (December 2015), after three years of preparation (2006-2008) and seven years of experiments (September 2008- May 2015), sponsored by the United Nations Children's Fund (UNICEF). This is a great study with a new initiative of approach to educational for ethnic minority children. The basic content of the initiative is using bilingual in education, in which mother tongue is the initial foundation for children to access Vietnamese language and scientific knowledge. The paper analyzes theoretical and practical issues in the mother tongue-based- bilingual practice model. Then, it will be the basis for the next steps of the mother tongue- based- bilingual test program with the test results presented in the next semester.
Keywords: 
Model
practical research
bilingual
mother tongue
ethnic minority
Refers: 

[1] Carol Benson (Trung tâm dạy và học (UPC) Trường đại học Stockholm S-106 91 Stockholm, Sweden), Susan Malone (Tổ Chức SIL Quốc tế - Bangkok), Các bài giảng về phương pháp dạy học song ngữ trong chương trình giáo dục song ngữ, đa ngữ.

[2] Kosonen, (2004), Ngôn ngữ trong Giáo dục, Chính sách và Thực tiễn, Báo cáo tư vấn cho UNICEF.

[3] Karla J. Smith (Consultant Asia Area SIL) - Carol Benson (Trung tâm dạy và học (UPC) - Susan Malone (Tổ Chức SIL Quốc tế - Bangkok), Các bài giảng về phương pháp dạy ngôn ngữ thứ 2.

[4] Trung tâm Nghiên cứu Giáo dục Dân tộc - Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2015), Báo cáo tổng kết Nghiên cứu thực hành Giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ.

[5] Nguyễn Thị Phương Thảo - Hà Đức Đà - Trần Thị Yên, (2016), Mô hình giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ - Những vấn đề lí luận và thực tiễn, NXB Giáo dục Việt Nam.

Articles in Issue