VIETNAM ESCUELA NUEVA: DEVELOPMENT VIEWPOINT, REAL STATUS AND SOLUTION

VIETNAM ESCUELA NUEVA: DEVELOPMENT VIEWPOINT, REAL STATUS AND SOLUTION

NGUYEN DUC MINH and Research Group ducminhvision@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
Summary: 
Preparing for the new general curriculum with the aim to develop students’ quality and competence, the Vietnamese Ministry of Education and Training piloted VNEN development. VNEN (Vietnam Escuela Nueva) has been piloted nationwide in both primary and secondary schools. After the pilot period, VNEN has received mixed opinions on its effectiveness, feasibility and limitations, negative impact on education as well. The article offers objective assessment of its advantages, limitations, causes; proposes solutions to carry out VNEN and then withdraws lessons for implementing new general curriculum.
Keywords: 
Real status
VNEN
development viewpoint
Solution
lesson-learnt
Vietnam
Refers: 

[1] Nghị quyết 29 - NQ/TW về “Đổi mới căn bản giáo dục và đào tạo đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa - hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế”.

[2] Công văn Số 4068/BGDĐT-GDTrH về việc triển khai mô hình trường học mới từ năm học 2016-2017.

[3] Đặng Tự Ân, Mô hình trường học mới Việt Nam nhìn từ góc độ thực tiễn và lí luận, NXB Giáo dục Việt Nam

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2010), Đề xuất thực hiện thí điểm mô hình trường học mới của Việt Nam giai đoạn 2011-2015.

[5] Vụ Giáo dục Tiểu học: Các công văn, hướng dẫn về sử dụng tài liệu dạy học; phương pháp dạy học; kiểm tra, đánh giá đối với những sở có triển khai trường học mới của Bộ...

[6] Vụ Giáo dục Trung học: Các công văn, hướng dẫn sử dụng tài liệu dạy học, công văn hướng dẫn triển khai mô hình trường học mới; phương pháp dạy học; kiểm tra, đánh giá đối với những sở có triển khai trường học mới của Bộ...

[7] Bộ tài liệu Hướng dẫn học, Hướng dẫn giáo viên dạy học theo trường học mới các môn học từ lớp 2 đến lớp 6.

Articles in Issue