Bảo đảm và kiểm định chất lượng giáo dục đại học trong bối cảnh đại dịch Covid 19: Tác động và vấn đề

Bảo đảm và kiểm định chất lượng giáo dục đại học trong bối cảnh đại dịch Covid 19: Tác động và vấn đề

Phạm Đỗ Nhật Tiến phamdntien26@gmail.com Học viện Quản lí Giáo dục 31 Phan Đình Giót, Thanh Xuân, Hà Nội, Việt Nam
Tóm tắt: 
Đại dịch Covid-19 đã và đang làm thay đổi căn bản bức tranh giáo dục đại học toàn cầu. Giáo dục trực tuyến được phần lớn các cơ sở giáo dục đại học trên thế giới vận dụng như một giải pháp tình thế để việc học không bị đứt quãng nhưng lại mở ra cơ hội để thúc đẩy tiến trình chuyển đổi số trong giáo dục đại học. Điều đó kéo theo những yêu cầu về các điều chỉnh cần thiết trong bảo đảm và kiểm định chất lượng. Việt Nam không là ngoại lệ dù rằng tác động tiêu cực của Covid-19 lên giáo dục đại học Việt Nam được giảm thiểu rất nhiều so với thế giới. Trên cơ sở phân tích tổng quan tác động của đại dịch lên giáo dục đại học và hệ thống bảo đảm và kiểm định chất lượng, bài viết đề xuất việc xây dựng kế hoạch chuyển đổi số quốc gia trong giáo dục đại học và khung bảo đảm và kiểm định chất lượng quốc gia để làm cơ sở cho việc hiện thực hóa định hướng chuyển đổi số trong giáo dục đại học Việt Nam.
Từ khóa: 
Covid-19
Online education
digital transformation
higher education
quality assurance and accreditation
Tham khảo: 

[1] UNIDO, (2020), Quality and standards and their role in responding to Covid-19, https://www.unido.org/ sites/default/files/files/2020-04/Quality%20and%20 Standards%20and%20their%20Role%20in%20 Responding%20to%20COVID-19.pdf

[2] World Bank, (2020), The COVID-19 Crisis Response: Supporting tertiary education for continuity, adaptation, and innovation.

[3] IAU, (2020), The impact of Covid-19 on higher education around the world, Paris: International Association of Universities (IAU)

[4] APQN, (2020), APQN Survey on the Influence of COVID-19 on Quality Assurance Agencies, Final Report.

[5] APQN, (2020), APQN Survey Research on the COVID-19 Impact in Higher Education Institutions (HEIs), Final Report.

[6] IAU, (2020), Regional and National Perspectives on the Impact of COVID-19 on Higher Education, Paris: International Association of Universities (IAU).

[7] Pearson, (2020), The Global Learner Survey, August 2020, go.pearson.com/global-learner-survey.

[8] QS, (2020), How Universities are Addressing the Coronavirus Crisis and Moving Forward, https://www. qs.com/portfolio-items/how-universities-addressingcoronavirus-crisis-moving-forward-report/

[9] Jensen, T, (2020), Higher education in the digital era. The curent state of transformation around the world, Paris: International Association of Universities (IAU).

[10] Butcher, N. & Wilson-Strydom, M, (2013), A Guide to Quality in Online Learning, Dallas, Texas: Academic Partnerships

[11] Latchem, C, (2016), Open and Distance Learning Quality Assurance in Commonwealth Universities, Burnaby, British Columbia: COMMONWEALTH OF LEARNING

[12] Ossiannilsson E, Williams K, Camilleri A & Brown M, (2015), Quality models in online and open education around the globe. State of the art and recommendations, Oslo: International Council for Open and Distance Education (ICDE).

[13] Uvalic´-Trumbic´, S., & Daniel, J, (2014), A guide to quality in post-traditional online higher education. Dallas, Texas: Academic Partnerships

[14] Huertas, E. và cộng sự, (2018), Considerations for quality assurance of E-learning provision, Brussels, Belgium: European Association for Quality Assurance in Higher Education

[15] ENQA, (2020), External quality assurance in the time of COVID-19, https://enqa.eu/wp-content/uploads/2020/05/ Article_COVID-19-impact-on-agencies.pdf

[16] SHARE, (2016), State of Affairs and Development Needs. Higher Education Quality Assurance in the ASEAN Region, Jakarta: SHARE Project Management Office

[17] European Training Foundation, (2020), Mapping COVID-19: The overview, https://www.etf.europa.eu/en/ news-and-events/news/mapping-Covid-19-overview

[18] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Thông tin Giáo dục và Đào tạo, quý II/2020. https://moet.gov.vn/tintuc/Pages/ttgddt-hang-quy.aspx?ItemID=6819

Bài viết cùng số