TREND AND BASIC FEATURE OF THE CURRENT INTERNATIONAL GENERAL CURRICULUM MANAGEMENT

TREND AND BASIC FEATURE OF THE CURRENT INTERNATIONAL GENERAL CURRICULUM MANAGEMENT

NGUYEN QUOC TRI Hanoi National University of Educatiton
Summary: 
Curriculum management mode is the sum of the organizational system and relations of power in curriculum quality management. Currently, in the interplay among three management modes (centralization, decentralization and local mix), there is a new trend is the national non-stop regime renewal of curriculum management, toward harmony approach, search the combined points, a new balance in these modes, delivered more powers and responsibilities to the local level and schools. That trend also reflects the characteristics of the current regime-democratization, cultural norms; Elastic / Flexible goods; socialization and focused on renewal of management of general curriculum quality management.
Keywords: 
general education
curriculum management
socialization
Refers: 

[1] Mody, Jyothsna, (2004), Achieving accountability through decentralization: Lessons for intergrated basin management, The World Bank, Washington, D.C

[2] Bộ Giáo dục Trung Quốc, (2001), Biện pháp quản lí biên soạn và thẩm định sách giáo khoa tiểu học và trung học, ngày 7/6/2001, Điều 20.

[3] Viên Chấn Quốc, (2001), Luận về cải cách giáo dục, (Bùi Minh Hiền dịch), NXB Giáo dục, Hà Nội.

[4] Quách Kế Đông, (1998), Nhận thức về thể chế quản lí chương trình ở Trung Quốc, Tạp chí Nghiên cứu Quản lí Giáo dục, Trung Quốc

[5] Nguyễn Tiến Hùng, Một số kinh nghiệm quốc tế về phân cấp quản lí giáo dục phổ thông, Tạp chí Phát triển Giáo dục, năm 2004 (12).

Articles in Issue