TRAINING TEACHING COMPETENCE FOR TEACHER STUDENTS OF EDUCATION UNIVERSITIES BASED ON COMPETENCE APPROACH TO MEET THE REQUIREMENTS OF GENERAL EDUCATION REFORMS

TRAINING TEACHING COMPETENCE FOR TEACHER STUDENTS OF EDUCATION UNIVERSITIES BASED ON COMPETENCE APPROACH TO MEET THE REQUIREMENTS OF GENERAL EDUCATION REFORMS

Trinh Thuy Giang trinhthuygiang159@gmail.com Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Mai Quoc Khanh maiquockhanhdhsphn@gmail.com Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Based on the theoretical research on competence, teaching competence and the basis for determining such competencies that should be formed for teacher students of education universities as teachers’ tasks in schools, the new general education curriculum, high school teachers’ professional standards, the current status of high school teachers’ competences meeting the demand of educational reforms, we have defined the system of teaching competences needed for teacher students. Each component competency is a specific task and a teaching task that students must perform, considering them as the output standards to be achieved by the students.
Keywords: 
Teaching competence
training teaching competence
Refers: 

[1] Bernd Meier- Nguyễn Văn Cường, (2014), Lí luận dạy học hiện đại, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[2] Nguyễn Công Khanh - Đào Thị Oanh, (2015), Kiểm tra đánh giá trong giáo dục, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[3] Vũ Xuân Hùng, (2016), Về hệ thống năng lực dạy học của nhà giáo trong các cơ sở giáo dục nghề nghiệp theo tiếp cận năng lực thực hiện, Tạp chí Khoa học Dạy nghề, số 30.

[4] Phan Thị Hồng Vinh - Trần Thị Tuyết Oanh - Từ Đức Văn - Vũ Lệ Hoa - Nguyễn Thị Tình - Trịnh Thúy Giang - Nguyễn Thị Thanh Hồng, (2017), Giáo trình Giáo dục học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể.

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Thông tư số 20/2018/ TT-BGDĐT về Chuẩn nghề nghiệp giáo viên trong các cơ sở giáo dục phổ thông.

[7] Phạm Thị Kim Anh, (2016), Thực trạng năng lực đội ngũ giáo viên phổ thông trung học trước yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông, Kỉ yếu hội thảo quốc tế của Trường Đại học Sư phạm, Hà Nội.

Articles in Issue