STANDARDS FOR EVALUATING THE READING COMPREHENSION COMPETENCE OF LITERARY TEXTS FOR GRADE 9 STUDENTS

STANDARDS FOR EVALUATING THE READING COMPREHENSION COMPETENCE OF LITERARY TEXTS FOR GRADE 9 STUDENTS

Tran Thi Kim Dung ttkdung@moet.gov.vn Ministry of Education and Training 35 Dai Co Viet, Hai Ba Trung district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In the context of Vietnam’s comprehensive renovation of education, a new general education program was approved, in which attaching importance to setting up standards for reading comprehension assessment for students. For grade 9, the requirements on students’ reading comprehension competence is higher than the previous grades so the assessment standards will also be higher. In this paper, we point out the requirements for assessing the reading comprehension competence of literary texts and other types of texts as well as the bases for identifying the reading comprehension standards for 9th grade students. Based on understanding related concepts, we propose the reading comprehension standards for 9th grade students and the standards for literary text and information text reading comprehension. These research results can be applied in researching and teaching Literature in general and Grade 9 Literature in particular.
Keywords: 
Reading comprehension standards for grade 9 students
reading comprehension competence assessment
Literature grade 9
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn mới.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2011), Sách Giáo khoa Ngữ văn 9 (Tập 2), NXB Giáo dục Việt Nam

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2011), Sách Giáo viên Ngữ văn 9 (Tập1-2), NXB Giáo dục Việt Nam.

[5] Tôn Quang Cường, (2014), Áp dụng đánh giá theo Rubric trong dạy học, Tạp chí Academia.edu

[6] Nguyễn Thị Hạnh, (2014), Xây dựng chuẩn năng lực đọc hiểu cho môn Ngữ văn của Chương trình Giáo dục phổ thông sau 2015 ở Việt Nam, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 56, tr.88- 97.

[7] Nguyễn Thị Hồng Vân, (2015), Đề xuất cấu trúc và chuẩn đánh giá năng lực đọc hiểu trong Chương trình Giáo dục phổ thông mới”, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 114.

[8] Feiman-Nemser, Sharon and Remillard, Janine, (1996), The teacher educator’s handbook, Murray Frank AACTE

[9] Roger Pankratz, Peter R. Denner, (2014), Building Credibility into Performance Assessment and Accountability Systems for Teacher Preparation Programs, https://www.researchgate.net/publication/237531382

Articles in Issue