AN APPROACH FOR GLOBAL CITIZENSHIP EDUCATION IN TEACHING VIETNAMESE LITERATURE SUBJECT

AN APPROACH FOR GLOBAL CITIZENSHIP EDUCATION IN TEACHING VIETNAMESE LITERATURE SUBJECT

Bui Thi Dien buidien.vgd@gmail.com The Vietnam National Institute of Educational Sciences 52 Lieu Giai, Ba Dinh district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The trend of globalization has increased the dependence and linkages among all nations. Global citizenship and global citizenship education become one of the important educational goals. Global citizenship education should be implemented synchronously in all stages from the perspective and policies to the curriculum, plan and educational activities of each subject. Vietnamese literature is considered as a subject with many opportunities in global citizenship education. The approach method needs to be flexible to ensure the feasibility and effectiveness. Teachers can integrate through the selection of topics and content; by choosing positive methods to increase awareness and action on global issues such as giving students chances to connect with real-life contexts, expressing feelings and thoughts, investigating, conducting field interviews, writing reports, presenting and publishing. These activities will help learners become global citizens, preparing for a better world
Keywords: 
Global citizens
global citizenship education
Vietnamese literature
globalization
integrated theme
Refers: 

[1] United Nations, Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development, Goal 4 http://www. un.org/sustainabledevelopment/education/.

[2] Nghị quyết Hội nghị Trung ương 8 khóa XI, (2013), Nghị quyết số 29-NQ/TW về Đổi mới căn bản, toàn diện Giáo dục và Đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

[3] Oxfam, (2015), English and global citizenship: why teach English with a Global Citizenship approach?, Oxfam House.

[4] Fernando M. Reimers, (2017), Empowering Students to Improve the World in Sixty Lessons Version 1.0, CreateSpace Independent Publishing Platform, ISBN10: 1546456775.

[5] Oxfam,(2015), Education for global citizenship, a guide for schools Oxfam Education and Youth, Oxfam House, John Smith Drive, Oxford OX4 2JY.

[6] UNESCO, (2015), Global Citizenship Education,Topics and learning objectives, United Nations Educational, Scientic and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France.

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2014), Hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ Giáo dục Tiểu học năm học 2014 - 2015, số 4119/BGDĐT-GDTH ngày 06 tháng 8 năm 2014.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2014), Hướng dẫn thực hiện nhiệm vụ Giáo dục Trung học năm học 2014 - 2015, số 4099/BGDĐT-GDTrH ngày 05 tháng 8 năm 2014

[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2006), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, Ban hành kèm theo quyết định số 16/2006/QD-BGD&DT ngày 05 tháng 5 năm 2006 của Bộ Trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.

Articles in Issue