IDENTIFYING SCHOOL HEAD’S COMPETENCE FRAMEWORK TOWARDS REQUIREMENTS OF EDUCATION RENEWAL

IDENTIFYING SCHOOL HEAD’S COMPETENCE FRAMEWORK TOWARDS REQUIREMENTS OF EDUCATION RENEWAL

TRAN HUU HOAN hoan63@hotmail.com National Academy of Education Management
NGUYEN THI TUYET HANH hanhbang@gmail.com National Academy of Education Management
Summary: 
Fostering human development towards implementation competency is a scientific trend. High school head is a large force, need be trained to develop implementation competency to school operation in the renewal context. High school head is a leader with the most important role in process of setting orientation; organizing teaching activities, teaching students, managing and promoting other activities in order to create school success. The article refers to school head’s competence framework basing on theory and practice bases associated with current school head’s tasks, roles and functions. This competence framework will be a basis to complete school head standard, develop training program, select and evaluate school head to meet education reform
Keywords: 
School head
high school
education renewal
competence framework
Refers: 

[1] Nguyễn Thị Tuyết Hạnh, (2012), Nghiên cứu chức năng của hiệu trưởng trường trung học phổ thông Việt Nam thời kì đổi mới phục vụ công tác bồi dưỡng hiệu trưởng đáp ứng yêu cầu xã hội, Luận án tiến sĩ quản lí giáo dục, Đại học Quốc gia Hà Nội

[2] Fiore D. J., (2004), Introdution to Educational Administration Standards, Theories and Practic, Virginia Commonwealth University, USA.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2009), Chuẩn hiệu trưởng trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học, ban hành theo thông tư số 29/2009/TT- BGDĐT ngày 22/10/2009.

[4] Chính phủ, (2012), Chiến lược Phát triển giáo dục giai đoạn 2011-2020.

[5] Dự án Hỗ trợ Đổi mới quản lí giáo dục (SREM), (2007), Bản đồ năng lực hiệu trưởng trường phổ thông, Bộ Giáo dục và Đào tạo, Hà Nội.

Articles in Issue