PSYCHOLOGY AND EDUCATION BACKGROUND WHEN IDENTIFYING CONTENT OF GENERAL EDUCATION TOWARDS COMPETENCE APPROACH

PSYCHOLOGY AND EDUCATION BACKGROUND WHEN IDENTIFYING CONTENT OF GENERAL EDUCATION TOWARDS COMPETENCE APPROACH

NGUYEN HONG THUAN hongthuan70@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
Summary: 
Vietnamese education needs to reform fundamentally and comprehensively, from its philosophy, targets to contents, methods and forms of education – training in the context of globalization and international integration. Developing general curriculum towards competence is indispensable and consistent with the overall trend. In particular, its goal must clearly reflect competencies and core qualities need to be shaped for learners. That is the fundamental basis for determining the appropriate content and education form. Its content needs streamlining, integrated, scientific, modern and as a tool and foundation for learners to develop the individual maximum operational competence in actual life. At the same time, its content must be consistent with characteristics of psychological and cognitive development of Vietnamese students; express national identity and appropriate to conditions of each school, area and nation.
Keywords: 
Content of general education
psychology
Education
Refers: 

[1] Department for Education, (2014), National Curriculum in England: framework for key stages 1-4.

[2] Nguyễn Anh Dũng, Đề tài B. 2007, Xu thế phát triển nội dung học vấn phổ thông ở Việt Nam sau 2015, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[3] Nguyễn Lộc - Vũ Quốc Chung (đồng chủ biên), (2011), Kinh nghiệm quốc tế về phát triển chương trình giáo dục phổ thông, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[4] Vũ Thị Nho, (2008), Tâm lí học phát triển, NXB Đại học Quốc Gia Hà Nội

[5] Nguyễn Hồng Thuận, (2015), Cơ sở tâm lí học và giáo dục học của việc phát triển nội dung giáo dục phổ thông theo tiếp cận năng lực, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[6] Vũ Trọng Rỹ, Một số vấn đề lí luận trong việc xác định nôi dung dạy học ở trường phổ thông, Tạp chí Khoa học Giáo dục, tháng 5/2015.

Articles in Issue