Tổng quan về giáo dục đạo đức kĩ thuật trong đào tạo kĩ sư trên thế giới và so sánh với Việt Nam

Tổng quan về giáo dục đạo đức kĩ thuật trong đào tạo kĩ sư trên thế giới và so sánh với Việt Nam

Nguyễn Văn Hạnh hanh.nguyenvan@hust.edu.vn Trường Đại học Bách khoa Hà Nội Số 01 Đại Cồ Việt, Hai Bà Trưng, Hà Nội, Việt Nam
Nguyễn Tiến Long long.nguyentien@hust.edu.vn Trường Đại học Bách khoa Hà Nội Số 01 Đại Cồ Việt, Hai Bà Trưng, Hà Nội, Việt Nam
Nguyễn Thị Duyên nguyenduyenspkt@gmail.com Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Hưng Yên Dân Tiến, Khoái Châu, Hưng Yên, Việt Nam
Phan Thị Thanh Cảnh phan.thanhcanh13@gmail.com Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Hưng Yên Dân Tiến, Khoái Châu, Hưng Yên, Việt Nam
Mai Đức Thắng md.thang@hutech.edu.vn Trường Đại học Công nghệ Thành phố Hồ Chí Minh Số 475A Điện Biên Phủ, Phường 25, quận Bình Thạnh, Thành phố Hồ Chí Minh, Việt Nam
Nguyễn Thành Long longnt@hau.edu.vn Trường Đại học Kiến trúc Hà Nội Km10, Nguyễn Trãi, Thanh Xuân, Hà Nội, Việt Nam
Tóm tắt: 
Mục đích của bài báo này nhằm khám phá những vấn đề lí luận và kinh nghiệm giáo dục đạo đức kĩ thuật trên thế giới và so sánh tình hình cập nhật nghiên cứu giáo dục đạo đức kĩ thuật tại Việt Nam. Kết quả từ phương pháp nghiên cứu phân tích tổng hợp cho thấy đạo đức kĩ thuật cần được xem như một nội dung cốt lõi trong chương trình đào tạo kĩ sư thông qua hình thức thiết lập khóa học độc lập về đạo đức kĩ thuật hoặc tích hợp lồng ghép đạo đức vào trong chương trình giáo dục chính khóa để giáo dục đạo đức kĩ thuật cho sinh viên.Tại Việt Nam, giáo dục đạo đức kĩ thuật được cập nhật còn rất hạn chế. Nghiên cứu này chỉ ra tiềm năng to lớn để khám phá và thực hiện giáo dục đạo đức kĩ thuật tại Việt Nam.
Từ khóa: 
Engineering ethics
engineering ethics education
undergraduate engineering curriculum
Tham khảo: 

[1] Fleischmann, S. T, (2004), Essential ethics - embedding ethics into an engineering curriculum, Science and Engineering Ethics, 10(2), 369-381.

[2] Pfatteicher, S. K, (2002), Learning from failure: Terrorism and ethics in engineering education, IEEE Technology and Society Magazine, 21(2), 8-12.

[3] Ghosh, S, (2002, November), Humbleness as a practical vehicle for engineering ethics education, In 32nd Annual Nguyễn Văn Hạnh, Nguyễn Tiến Long, Nguyễn Thị Duyên, Phan Thị Thanh Cảnh, Mai Đức Thắng, Nguyễn Thành Long NGHIÊN CỨU GIÁO DỤC NƯỚC NGOÀI 64 TẠP CHÍ KHOA HỌC GIÁO DỤC VIỆT NAM AN OVERVIEW OF TEACHING ENGINEERING ETHICS IN THE UNDERGRADUATE ENGINEERING CURRICULUM IN THE WORLD AND THE COMPARISON WITH THAT IN VIETNAM Nguyen Van Hanh1 , Nguyen Tien Long2 , Nguyen Thi Duyen3 , Phan Thi Thanh Canh4 , Mai Duc Thang5 , Nguyen Thanh Long6 1 Email: hanh.nguyenvan@hust.edu.vn 2 Email: long.nguyentien@hust.edu.vn Hanoi University of Science and Technology 01 Dai Co Viet, Hai Ba Trung, Hanoi, Vietnam 3 Email: nguyenduyenspkt@gmail.com 4 Email: phan.thanhcanh13@gmail.com Hung Yen University of Technology and Education Dan Tien, Khoai Chau, Hung Yen, Vietnam 5 Email: md.thang@hutech.edu.vn Ho Chi Minh City University of Technology 475A Dien Bien Phu, ward 25, Binh Thanh district, Ho Chi Minh City, Vietnam 6 Email: longnt@hau.edu.vn Hanoi Architectural University Km10, Nguyen Trai, Thanh Xuan, Hanoi, Vietnam ABSTRACT: The purpose of this study is to explore the theories and experiences of engineering ethics education in the world and to compare with updated research on engineering ethics education in Vietnam. The results of theoretical research methods show that engineering ethics should be considered as core contents in the undergraduate engineering curriculum through setting up independent engineering ethics courses or integrating ethics into the formal curriculum to promote engineering ethics education for students. In Vietnam, engineering ethics education is very limited. This research also offers great potential for exploring and implementing engineering ethics education in Vietnam. KEYWORDS: Engineering ethics; engineering ethics education; undergraduate engineering curriculum. Frontiers in Education (Vol. 3, pp. S4F-S4F), IEEE

[4] Berne, R. W, (2003), Ethics, technology, and the future: An intergenerational experience in engineering education, Bulletin of Science, Technology & Society, 23(2), 88-94.

[5] Lincourt, J., & Johnson, R, (2004), Ethics training: a genuine dilemma for engineering educators, Science and Engineering Ethics, 10(2), 353-358.

[6] Brannigan, V. M, (2005), Teaching ethics in the engineering design process: A legal scholar’s view, IEEE Antennas and Propagation Magazine, 47(1), 146-151.

[7] Graber, G. C., & Pionke, C. D, (2006), A team-taught interdisciplinary approach to engineering ethics, Science and engineering ethics, 12(2), 313-320.

[8] Li, J., & Fu, S, (2012), A systematic approach to engineering ethics education, Science and engineering ethics, 18(2), 339-349.

[9] Gil-Martín, L. M., Hernández - Montes, E., & SeguraNaya, A, (2010), A new experience: The course of ethics in engineering in the department of civil engineering, University of Granada, Science and Engineering Ethics, 16(2), 409-413.

[10] Atesh, M., Ward, T., & Baruah, B, (2016, September), Analyzing the perception, judgment and understanding of Ethics among Engineering students in Higher Education, In 2016 15th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET) (pp. 1-7), IEEE. 31(2), 8-12.

Bài viết cùng số