Dạy học sáng tạo và ứng dụng vào kĩ năng nói tiếng Anh

Dạy học sáng tạo và ứng dụng vào kĩ năng nói tiếng Anh

Trần Thị Thanh Tú tranthanhtusp@gmail.com Trường Cao đẳng Sư phạm Bà Rịa - Vũng Tàu 689 Cách Mạng Tháng Tám, Long Toàn, thành phố Bà Rịa, tỉnh Bà Rịa - Vũng Tàu, Việt Nam
Tóm tắt: 
Sáng tạo không phải là cái gì đó tự đến, tự có sẵn trong mỗi con người. Sự sáng tạo cần được nuôi dưỡng và phát triển trong một quá trình lâu dài. Bài viết giới thiệu và phân tích khái niệm dạy học sáng tạo, đặc trưng của nó và sự ứng dụng của dạy học sáng tạo vào kĩ năng nói tiếng Anh. Bài viết cũng nêu ra một số khó khăn mà giáo viên và học sinh có thể gặp phải trong quá trình dạy học sáng tạo. Tuy nhiên, bằng sự nỗ lực và tâm huyết của giáo viên cùng với một số thay đổi tích cực trong nền giáo dục nước nhà, dạy học sáng tạo nên là một phần không thể thiếu trong quá trình dạy học của giáo viên và học sinh.
Từ khóa: 
Creative
creative teaching
English speaking skills
Tham khảo: 

[1] Dawson, S., Tan, J. P.L. & McWilliam, E, (2011), Measuring creative potential: Using social network analysis to monitor a learners’ creative capacity, Australasian Journal of Educational Technology, 27(6), p.924-942.

[2] Gibson, R., (2010), Points of departure: The ‘art’ of creative teaching: Implications for higher education’, Teaching in Higher Education, 15(5), 607- 613

[3] Cremin, Teresa - Barnes, Jonathan and Scoffham, Stephen, (2009), Creative Teaching for Tomorrow: Fostering a Creative State of Mind Deal, Kent, UK: Future Creative

[4] Grainger, T., Barnes, J., and Scoffham, S, (2004), A Creative Cocktail: Creative Teaching in Initial Teacher Education, in Journal of Education and Teaching, 30(3), 243-253

[5] Shayer, M. and Adey, P., (2002), Learning Intelligence: Cognitive acceleration across the Curriculum from 5-15, Buckingham: Open University Press

[6] Grainger, T, (2006), Creativity, uncertainty and discomfort: teachers as Writers, in The Cambridge Journal of Education, 36(3), p.415-433.

[7] Chan, D.W., (2007), Creative teaching in Hong Kong Schools: Constraints and Challenges, Educational Research Journal, 22(1), p.1-12

[8] Bob Jeffrey & Anna Craft, (2004), Teaching creatively and teaching for creativity: distinctions and relationships, Educational Studies, 30(1), p.77-87.

[9] Jeffrey, Bob, (2006), Creative teaching and learning: towards a common discourse and practice, Cambridge Journal of Education, 36(3), pp. 399–414.

[10] Craft, A., Hall, E. & Costello, R, (2014), Passion: Engine of Creative Teaching in an English University?, Thinking skills and Creativity, 13.

[11] David, P, (2010), Communication strategies (2nd ed), Heinle ELT.

[12] QCA, (2005), Creativity: Find it, Promote it, London: QCA.

Bài viết cùng số