Summary:
This paper presents an overview on the issues of capacity, including the differences between competence-based teaching and knowledge/ contentsoriented approaches. The author sets out seven groups of competencies that need to be developed for students in teaching mathematics: (1) Judgment, describability, comparison, analysis, synthesis, generalization; (2) Developing concepts, rules, mathematical relationships in a systematic manner from individual cases to general; (3) Applying the rules of reasoning in mathematics; (4) Applying the dialectics of mathematical thinking; (5) Incorporation of inductive and deductive reasoning in finding solutions for math problems; (6) Constructing and testing hypotheses; (7) Ability to detect motivational objects for knowledge discovery. In addition, teachers are advised that they should be flexible and creative in selection of the appropriate competencies when teaching individual mathematics courses.
Refers:
[1] Viện Ngôn ngữ học, (1997), Từ điển Tiếng Việt, NXB Đà Nẵng
[2] Êxipôp B. P., (1971), Những cơ sở của lí luận dạy học, Tập 1, NXB Giáo dục.
[3] Phan Trọng Ngọ, (2005), Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường, NXB Đại học Sư phạm.
[4] Nguyễn Thu Hà, (2014), Giảng dạy theo năng lực và đánh giá theo năng lực trong giáo dục: Một số vấn đề lí luận cơ bản, Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội.
[5] Nguyễn Bá Kim, (2004), Phương pháp dạy học môn Toán, NXB Đại học Sư phạm
[6] Bùi Văn Nghị, (2009), Vận dụng lí luận vào thực tiễn dạy học môn Toán ở trường trung học phổ thông, NXB Đại học Sư phạm.
Journal: