J.DEWEY'S THEORY OF EXPERIENCE AND ITS APPLICATION INTO THE CONTEXT OF EDUCATIONAL RENEWAL

J.DEWEY'S THEORY OF EXPERIENCE AND ITS APPLICATION INTO THE CONTEXT OF EDUCATIONAL RENEWAL

Phan Trong Ngo ngotamly@gmail.com Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Le Minh Nguyet nguyet.daihocsupham@gmail.com Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This article explores the core arguments in J.Dewey's theory of experience/ education and experiential teaching. Accordingly, education is life, by experience, of experience and due to experience. The emphasis of J. Dewey's philosophy was: experience is an experiential action (doing), a thinking action (thinking reflection). Personal growth is the development of educational experience. Through experiential actions, persons seek and renew solutions, theories, and on the other side transform theoretical, abstract and textual knowledge into target and useful knowledge. It helps to increase the experience, form and develop the adaptable competency into real and changing life.
Keywords: 
J.Dewey
Experience
theory of experience
experience - based teaching
Refers: 

[1] John Dewey, (2008), Dân chủ và Giáo dục, NXB Tri thức.

[2] John Dewey, (2012), Kinh nghiệm và giáo dục, NXB Trẻ, Thành phố Hồ Chí Minh.

[3] Reginald D. Archambault, (2012), John Deway về giáo dục, NXB Trẻ, Hà Nội

[4] Đảng Cộng sản Việt Nam, (2011), Nghị quyết số 29 - NQ/TW ngày 04 tháng 11 năm 2013 Hội nghị Trung ương 8 khóa XI về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo

[5] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.

[6] Nguyễn Thị Hằng, (2017), Lí thuyết học tập trải nghiệm - Những vấn đề lí luận cơ bản và định hướng vận dụng vào tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội,Vol 62, Issue 1A , tr. 48-57.

[7] Nguyễn Hoàng Đoan Huy và Bùi Thanh Diệu, (2017), Định hướng vận dụng lí thuyết học tập trải nghiệm vào dạy các môn khoa học tự nhiên ở trường trung học cơ sở, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội,Vol 62, Issue 1A , tr. 39 - 47

[8] Đinh Thị Kim Thoa, (2014), Hoạt động trải nghiệm sáng tạo - góc nhìn từ lí thuyết “Học tập trải nghiệm”, Kỉ yếu hội thảo quốc gia Hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong nhà trường phổ thông, Bộ Giáo dục và Đào tạo, tr.37-44.

[9] Nguyễn Thị Thùy Trang, (2017), Thiết kế các hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong dạy học chương 1 Hoá học lớp 11 nâng cao theo định hướng phát triển năng lực, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Volume 62, Issue 4, 2017, tr. 78-89

[10] V.I. Lenin, (1963), Bút kí Triết học, NXB Sự thật, Hà Nội.

[11] Các Mác và Ăngghen, (1980), Tuyển tập, tập 1, NXB Sự thật, Hà Nội

[12] G. Piagie, (1997), Tâm lí học trí khôn, NXB Giáo dục, Hà Nội

[13] L.X.Vugotxki, (1997), Tuyển tập Tâm lí học, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[14] John Dewey, (2016). Cách ta nghĩ, NXB Tri thức

[15] Kolb.D.A, (1984), Experiential learning: experience as the source of learning and development, Address: Englewood Cliffs, New Jersey, Publisher: Prentice - Hall.

[16] A.N. Lêonchiev, (1989), Hoạt động - Ý thức - Nhân cách, NXB Giáo dục, Hà Nội.

Articles in Issue