DEVELOPING CRITICAL THINKING FOR PRIMARY PUPILS THROUGH MORAL EDUCATION SUBJECT IN CITIZENSHIP EDUCATION CURRICULUM

DEVELOPING CRITICAL THINKING FOR PRIMARY PUPILS THROUGH MORAL EDUCATION SUBJECT IN CITIZENSHIP EDUCATION CURRICULUM

Nguyen Thi Lien liensupham@gmail.com Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Ngo Vu Thu Hang hangnvt@hnue.edu.vn Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy, Cau Giay, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Critical thinking is an important thinking tool of human beings. Developing critical thinking is one of the educational goals in general and the goal of citizenship education in particular. In this article, the authors mentioned theoretical issue of critical thinking and its development for primary pupils through Moral education. With this competency, the Vietnamese pupils will be prepared to become qualified human resources and "global citizens" as well - to meet the new requirements of citizenship education curriculum in the current world.
Keywords: 
Thinking
critical thinking
primary pupils
citizenship education curriculum
moral education
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Dự thảo chương trình môn học Giáo dục công dân.

[2] Võ Thị Minh Chí, (2016), Đánh giá “đầu vào” theo cách tiếp cận nghiên cứu nhân cách toàn diện – một hình thức tìm hiểu học sinh có hiệu quả, Kỉ yếu hội thảo khoa học quốc tế Phát triển đội ngũ giáo viên đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội, tr. 526 – 535.

[3] Nguyễn Gia Cầu, (2013), Bồi dưỡng, phát triển tư duy phản biện cho học sinh trong quá trình dạy học, Tạp chí Giáo dục, số 311, tr. 22 – 29.

[4] Phạm Minh Hạc, (2016), Tâm lí học đại cương, NXB Giáo dục Việt Nam

[5] Bùi Văn Huệ - Phan Thị Hạnh Mai - Nguyễn Xuân Thức, (2008), Giáo trình Tâm lí học Tiểu học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[6] Đỗ Thị Thủy, (2016), Tư duy phê phán - nhìn từ góc độ giáo dục, Tạp chí Giáo dục và Xã hội, số đặc biệt, tháng 2, tr. 32- 34.

[7] Nguyễn Thu Trang, (2017), Vài nét về thực trạng biểu hiện năng lực tư duy phê phán của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Tạp chí Dạy và Học ngày nay, Số 5, tr.56-58.

[8] Jean Piaget, (1998), Tâm lí học trí khôn, NXB Giáo dục

[9] Viện Khoa học Giáo dục, (2001), Một số đặc điểm sinh lí và tâm lí của học sinh tiểu học ngày nay, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[10] Dewey, J., (1916), Democracy and education: An introduction to the philosophy of education, New York: Macmillan.

[11] Ennis RH, A concept of critical thinking, Havard Educational Review 1962; 22(1): 81-111.

[12] Facione P. A., (1990), Executive summary – critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction, Millbrae, CA: The California Academic Press (The complete Delphi report, including appendices, is available from The California Academic Press and as ERIC Doc. No. ED 315-423, P. Facione, Principal Investigator).

[13] Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W., (2000), Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education, The internet and higher education, 2(2-3): 87-105.

[14] Harman, K., & Bich, N. T. N., (2010), Reforming teaching and learning in Vietnam’s higher education system, In G. Harman, M. Hayden, & T. N. Pham (Eds.), Reforming higher education in Vietnam: Challenges and priorities (pp.65-86). London: Springer.

Articles in Issue