APPLYING SOME ALTSHULLER’S CREATIVE PRINCIPLES IN TEACHING GEOMETRY TOWARDS DEVELOPING CREATIVE COMPETENCE FOR MATHEMATICALLY GIFTED STUDENTS IN HIGH SCHOOLS

APPLYING SOME ALTSHULLER’S CREATIVE PRINCIPLES IN TEACHING GEOMETRY TOWARDS DEVELOPING CREATIVE COMPETENCE FOR MATHEMATICALLY GIFTED STUDENTS IN HIGH SCHOOLS

Nguyen Xuan Quynh quynhchv@gmail.com Hung Vuong High School for Gifted Students 70 Han Thuyen, Tan Dan, Viet Tri, Phu Tho, Vietnam
Summary: 
Due to the fourth industrial revolution, the need for high-quality human resources is now more necessary than ever. Therefore, competence and quality based teaching is becoming a common trend in many countries all over the world. Many countries focus on developing creative competence for human, including Vietnam. The article presents the application of some of Altshuller's creative principles in teaching geometry towards developing creative competence for mathematically gifted students in high schools.
Keywords: 
competence
Creative competence
geometry teaching
mathematically gifted students
Altshuller
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo.

[2] Phan Dũng, (2010), Các thủ thuật (nguyên tắc) sáng tạo cơ bản, NXB Trẻ

[3] Phạm Thị Bích Đào, (2015), Phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học hóa học hữu cơ chương trình nâng cao, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

[4] Dusan Djukic, Vladimir Jankovic, Ivan Matic, Nikola Petrovic, (2006), The IOM Compendium, A Collectional of Problems Suggested for the International Mathematical Olympiads: 1959-2004, Spinger.

[5] Đặng Thị Thu Huệ, (2019), Dạy học môn Toán theo hướng phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh trung học cơ sở, Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[6] OECD, (2005), Definition and seletion of Competencies, http://www.deseco.admin.ch/

[7] Trần Kiều, (1995), Một số kiến nghị về đổi mới dạy học ở nước ta, Tạp chí Thông tin Khoa học giáo dục, (số 51), tr.26-31.

[8] Nguyễn Thị Lan Phương (Chủ biên), (2016), Chương trình tiếp cận năng lực và đánh giá năng lực người học, NXB Giáo dục Việt Nam.

[9] Phạm Đức Quang, Lê Anh Vinh (Đồng Chủ biên), (2018), Dạy học môn Toán cấp Trung học cơ sở theo hướng phát triển năng lực học sinh, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Articles in Issue