PROPOSAL OF TRAINING MODEL TO IMPROVE SCIENTIFIC RESEARCH CAPACITY BASED ON THE CDIO APPROACH FOR LECTURERS AT VOCATIONAL COLLEGES IN THE MEKONG RIVER DELTA

PROPOSAL OF TRAINING MODEL TO IMPROVE SCIENTIFIC RESEARCH CAPACITY BASED ON THE CDIO APPROACH FOR LECTURERS AT VOCATIONAL COLLEGES IN THE MEKONG RIVER DELTA

Pham Phuong Tam pptam@ctu.edu.vn Can Tho University Campus II, 3/2 street, Ninh Kieu district, Can Tho city, Viet Nam
Le Thi Tho lethocdnct@yahoo.com.vn Can Tho Vocational College Ninh Kieu district, Can Tho city, Vietnam
Summary: 
The article presents the theoretical basis and the current status of scientific research capacity of lecturers at vocational colleges in the Mekong River Delta following the CDIO approach. Since then, proposing a model to improve the scientific research capacity of lecturers as well as the competence to carry out their researches in order to meet the requirements of vocational education development in the context of fundamental innovation in education and international integration, especially in current situation when the development of the 4.0 industrial revolution has strong impact on all aspects of education, particularly vocational education which is closely related to science, technology and technology.
Keywords: 
Research capacity
training model
Scientific research
vocational colleges’ lecturers
Refers: 

[1] Hồ Tấn Nhựt - Đoàn Thị Minh Trinh, Cải cách và xây dựng chương trình đào tạo kĩ thuật theo phương pháp tiếp cận CDIO, NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

[2] Phạm Công Bằng, Nghiên cứu và ứng dụng mô hình CDIO trong việc xây dựng chuẩn đầu ra và chương trình đào tạo, Tạp chí Trường Cao đẳng Nguyễn Tất Thành

[3] Đoàn Thị Minh Trinh - Nguyễn Hội Nghĩa, (2014), Hướng dẫn thiết kế và phát triển chương trình đào tạo đáp ứng chuẩn đầu ra, NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

[4] Hà Mạnh Hợp (chủ biên), (2005), Phương pháp nghiên cứu khoa học giáo dục nghề nghiệp, Hà Nội

[5] Đỗ Thị Hường, (2006), Một số vấn đề về tâm lí học sư phạm kĩ thuật nghề nghiệp, NXB Hà Nội.

[6] Đại học Quốc gia Hà Nội,Trung tâm đảm bảo chất lượng đào tạo và nghiên cứu phát triển giáo dục, (2007), Hội thảo quốc gia đánh giá hoạt động giảng dạy và nghiên cứu khoa học của giảng viên, Ninh Thuận.

[7] Vũ Cao Đàm, (2006), Phương pháp luận nghiên cứu khoa học, NXB Khoa học và Kĩ thuật, Hà Nội

[8] Mai Ngọc Luông - Lí Minh Tiên, Phương pháp nghiên cứu khoa học giáo dục, NXB Giáo dục, Hà Nội.

[9] Tổng cục Dạy nghề, (2014), Báo cáo phát triển dạy nghề vùng Đồng bằng Sông Cửu Long, Tài liệu Ban chỉ đạo Tây Nam Bộ.

Articles in Issue