CONTENT-COMPETENCY MATRIX DESIGN IN CURRICULUM DEVELOPMENT FOR GENERAL EDUCATION MATHEMATICS

CONTENT-COMPETENCY MATRIX DESIGN IN CURRICULUM DEVELOPMENT FOR GENERAL EDUCATION MATHEMATICS

Vu Quoc Chung vqchung@gmail.com Hanoi National University of Education 136 Xuan Thuy street, Cau Giay district, Hanoi, Vietnam
Pham Thi Dieu Thuy thuya52002@mail.ru Hanoi Pedagogical University 2 Nguyen Van Linh street, Xuan Hoa ward, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Summary: 
The orientation of competence and quality-based teaching in Vietnam in the period of 2011 - 2025 has set professional requirements for teachers, especially the competence to develop educational curriculums in general and school curriculums in particular that are suitable for different learners. This article proposes a technical support plan to develop the class curriculum and subject curriculum - specifically towards developing students’ competency in Mathematics. It then concisely presents some fundamental issues about the curriculum development model as a basis for proposing the content-competency matrix design in curriculum development for general education mathematics. At the same time, the article also presents some specific examples to illustrate and support teachers to actively apply the content-competency matrix into developing the class curriculum for different subjects.
Keywords: 
Curriculum development
classroom curriculum
content-competency matrix
professional requirements
behavioural indicators
Refers: 

[1] Rick Churchill,…Teaching making a difference, John Wiley & Sons Australia, Ltd 42 Mc Dougall St, Milton Qld 4064.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể (ban hành ngày 28 tháng 07 năm 2017).

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành ngày 26 tháng 12 năm 2018).

[4] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Thông tư 22/2016 về đánh giá học sinh tiểu học

[5] Vũ Quốc Chung - Phạm Thị Diệu Thuỳ, (2018), Проблемы теории и практики обучения математике. Сборник научных работ, представленных на Международную научную конференцию «71 Герценовские чтения», Санкт-Петербург. Издательство РГПУ им. А.И. Герцена 2018

[6] Vu Quoc Chung - Pham Thi Dieu Thuy, (2018), Developing Emotional Intelligence of Primary Students in Teaching Mathematics through Experiential Activities in Vietnam,American Journal of Educational Reseach. DOI: 10.12691.Volume 6, Issue 5, 2018.

[7] Vũ Quốc Chung, (2018), Thiết kế bài soạn môn Toán phát triển năng lực học sinh tiểu học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[8] Hollis L. Caswell và Doak S.Campbell, (1935), Xây dựng chương trình (New York: American Book Company, 1935).

[9] Hinda Taba, (1962), Xây dựng chương trình: Lí thuyết và thực hành (New York: Harcourt Brace Javanovich, 1962).

[10] Albert I.Oliver, (1977), Cải tiến chương trình: Bản hướng dẫn về các Vấn đề, Nguyên tắc và Quá trình, tái bản lần thứ 2 (New York: Harper & Row, 1977).

[11] Geneva Gay, (1990), Đạt được Sự bình đẳng giáo dục thông qua Sự Xoá bỏ Phân biệt chương trình giảng dạy, Phi Delta Kappan 72, số 1 (tháng 9 1990): trang 61 – 62.

[12] Daniel Tanner và Lauren Tanner, (1995), Phát triển chương trình: Lí thuyết trong Thực hành (New York: Merill, 1995)

[13] Peter F.Oliva, Xây dựng chương trình học, (2006), (bản dịch, Nguyễn Kim Dung), NXB Giáo dục, Hà Nội.

[14] Nguyễn Thị Lan Phương (chủ biên), (2016), Chương trình tiếp cận năng lực và đánh giá năng lực người học, NXB Giáo dục Việt Nam.

[15] O’Donnell, (2004), International Review of Curriculum and Assessment Frameworks. Comparative tables and factual summaries – 2004, Qualifications and Curriculum Authority and National Foundation for Educational Research, Retrieved on September 11th, 2008 from http:// www.inca.org.uk/pdf/comparative.pdf

[16] Schmidt, W.H., Wang, H.C. & McKnight, C., (2005), Curriculum Coherence: An Examination of U.S. Mathematics and Science Content Standards from an International Perspective, Journal of Curriculum Studes, 37 (5); 525 – 59.

[17] Deci, E., and Ryan,R., (1985), Intrinsic Motivation and Self – Determination in Human Behavior, New York: Plenum.

[18] Nguyễn Lộc - Vũ Quốc Chung, (2011), Kinh nghiệm quốc tế về phát triển chương trình phổ thông, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[19] https://vnu.edu.vn/home/?C1635/N4273/Ba-lan-caicach-giao-duc-va-nhung-ba...

[20] http://www.dartmouth.edu/-imajor/blooms/index.html

[21] http://kdieuduong.duytan.edu.vn/phuong-phap-hoc-tap/ cai-tien-phan-loai-tu-duy-cua bloom.aspx?lang=vn

Articles in Issue