DEVELOPING CREATIVE CAPACITY FOR GIFTED HIGH SCHOOL STUDENTS BASED ON PROJECT TEACHING IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING

DEVELOPING CREATIVE CAPACITY FOR GIFTED HIGH SCHOOL STUDENTS BASED ON PROJECT TEACHING IN ORGANIC CHEMISTRY TEACHING

Quach Van Long vanlongquach@gmail.com High School for Gifted Students - Vinh University 182 Le Duan, Vinh city, Nghe An province,Vietnam
Summary: 
Developing creative capacity for students is one of the important tasks of high schools for gifted students. The development of this capacity in chemistry teaching can be carried out by many different measures. However, the use of active teaching methods including project- based teaching is considered an effective measure. Activity-oriented project teaching contributes to helping students to participate in learning activities that integrate theory with practice and school with society as well. Through a survey of chemistry teaching in high schools for the gifted in the Central region, teachers have limited use of project teaching to organize activities for students to explore, study and apply their knowledge to solve the practical problems. This article addresses the use of project teaching in teaching organic chemistry to develop creative capacities for gifted high school students.
Keywords: 
Creative capacity
project teaching
organic chemistry module
gifted high school students
Refers: 

[1] Trần Việt Dũng, (2013), Một số suy nghĩ về năng lực sáng tạo và phương hướng phát huy năng lực sáng tạo của con người Việt Nam hiện nay, Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 49, tr.160.

[2] Phan Dũng, (2010), Phương pháp luận sáng tạo và đổi mới, NXB Trẻ.

[3] Trần Thị Bích Liễu, (2013), Giáo dục phát triển năng lực sáng tạo, NXB Giáo dục Việt Nam.

[4] Phạm Thị Bích Đào, (2015), Phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học hóa học hữu cơ chương trình nâng cao, Luận án tiến sĩ Đại học Sư phạm Hà Nội.

[5] Hoàng Thị Thúy Hương, (2015), Xây dựng và sử dụng hệ thống bài tập hóa học vô cơ nhằm phát triển năng lực sáng tạo trong việc bồi dưỡng học sinh giỏi hóa học ở trường trung học phổ thông chuyên, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[6] Bộ Giáo dục và Đào tạo - Dự án Việt - Bỉ, (2010), Dạy và học tích cực, một số phương pháp và kĩ thuật dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2009), Chương trình chuyên sâu trung học phổ thông chuyên môn Hóa học, Hà Nội, năm 2009.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo - Tài liệu tập huấn (Lưu hành nội bộ), (2014), Dạy học và kiểm tra, đánh giá kết quả học tập theo định hướng phát triển năng lực môn Hoá học, Hà Nội.

[9] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2014), Đề án đổi mới chương trình, sách giáo khoa giáo dục phổ thông sau năm 2015, Hà Nội.

Articles in Issue