IMPROVING THE EFFETIVENESS OF UNIVERSITY COUNCILS AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN VIETNAM

IMPROVING THE EFFETIVENESS OF UNIVERSITY COUNCILS AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN VIETNAM

Hoang Thi Minh Anh anhhtm@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 106 Tran Hung Dao, Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 

The university council is responsible for directing activities and mobilizing resources for the university. In addition, this council supervises all university activities, connects the university with the community and society, and ensures the achievement of educational goals and the right to autonomy and self-responsibility as prescribed by law. Improving its effectiveness plays an important and decisive role in enhancing the quality and effectiveness of higher education and training and ensuring social justice based on promoting the role and outstanding advantages in its activities at higher education institutions in Vietnam. This article analyzes the current situation of the university councils of higher education institutions in Vietnam. On such a basis, some solutions are proposed to promote its effectiveness, improving the quality of higher education and training in Vietnam in the present and future.

Keywords: 
University council
effectiveness
higher education. University council
higher education.
Refers: 

[1] Quốc hội, (2019), Luật Giáo dục Đại học số 34/2018/ QH14, Bổ sung một số điều của Luật Giáo dục Đại học số 08/2012/QH13, Hà Nội.

[2] Bruneau William, Grosjean Garnet, Schuetze Hans, (2012), G. University governance and reform - Policy, fads and experience in international perspective, Palgrave Macmillan, United States.

[3] Clarke, M. L, (2012), Higher education in the ancient world. UK.

[4] Đỗ Đức Minh, (2018), Cơ chế quản trị giáo dục-đào tạo tự chủ và yêu cầu hoàn thiện pháp luật tự chủ trong giáo dục đào tạo ở Việt Nam, Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Luật học, 34 (4), tr.62-74.

[5] Dobbins, M, (2017), Convergent or divergent Europeanization? An analysis of higher education governance reforms in France and Italy, International Review of Administrative Sciences, 83(1), p.177-199.

[6] Quốc hội, (2012), Luật Giáo dục Đại học số 08/2012/ QH13, Hà Nội.

[7] Nguyễn Đức Ca và các cộng sự, (2022), Nghiên cứu thực trạng cơ chế quản trị trường đại học ở Việt Nam, ĐT V2022.19TX.

[8] C. Mac và Ph. Ăngghen Toàn tập, (1994), NXB Chính trị Quốc gia, Hà Nội, tr.667-668.

[9] Lâm Quang Thiệp, (2012), Hội đồng trường trong các cơ sở giáo dục đại học công lập ở nước ta, Báo cáo thường niên giáo dục Việt Nam.

[10] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (15/01/2018), Báo cáo tổng kết thi hành Luật Giáo dục Đại học (kèm theo Tờ trình số 12/TTg-BGDĐT của Bộ Giáo dục và Đào tạo), Hà Nội.

[11] Quốc hội, (2019), Luật Giáo dục số 43/2019/QH14, Hà Nội.

Articles in Issue