DEVELOPING HOMEROOM TEACHERS AT LOWER SECONDARY SCHOOLS TOWARDS COMPETENCE APPROACH

DEVELOPING HOMEROOM TEACHERS AT LOWER SECONDARY SCHOOLS TOWARDS COMPETENCE APPROACH

LUU HONG UYEN luuhonguyen@yahoo.com.vn Department of Education and Training, District 6 - Hochiminh City
Summary: 
In the context of the current fundamental and comprehensive reform of education and training, the role of homeroom teacher was fundamentally changed from the administrative manager of one class to person in-charge of students’ comprehensive personality development. The article sets out competence framework for homeroom teacher at lower secondary school, which includes the following elements: political and moral qualities, lifestyles; competence to understand subjects and the educational environment; Competencies of teaching, students’education, building collective class, addressing educational situations, career development and self-development. Then, the development of teachers and management staff in general, and the development of lower secondary school teachers in particular, towards competence were still a right direction so as to steadily develop human resources Vietnamese education.
Keywords: 
homeroom teacher
lower secondary school
Competence approach
Refers: 

[1] Arup Barman - A., Konwar., (2011), Competency Based Curriculum in Higher Education: A Necessity Grounded by Globalization, Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, Year 3, No. 6, April, pp: 7-15, School of Management, Assam University, Silchar - 788011.

[2] Michelle R. Ennis., (2008), Competency Models: A Review of the Literature and The Role of the Employment and Training Administration (ETA), U. S. Department.

[3] Noordeen T. Gangani - Gary N. McLean - Richard A. Braden, (2010), Competency - Based Human Resource Development Strategy, University of Minnesota, Copyright © Workforce, pp. 1111-1118.

[4] Nguyễn Quang Uẩn (Chủ biên), (2001), Giáo trình Tâm lí học đại cương, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[5] Viện Nghiên cứu và Phổ biến Kiến thức Bách khoa, (2001), Từ điển Giáo dục khoa học, NXB Từ điển Bách khoa, Hà Nội.

[6] Đặng Thành Hưng, Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực, Tạp chí Quản lí Giáo dục, số 12, năm 2012, tr.18-26.

[7] Phạm Tất Dong, (2014), Thuật ngữ về giáo dục người lớn xã hội học tập, NXB Dân trí, Hà Nội.

[8] Mạc Văn Trang, Năng lực của giáo viên chủ nhiệm cấp Trung học đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 126, tháng 3 năm 2016.

[9] Đoàn Thị Thu Hà - Nguyễn Thị Ngọc Huyền, (2002), Khoa học quản lí (Tập 1 - 2), NXB Khoa học và Kĩ thuật, Hà Nội.

Articles in Issue