RESEARCHING SOME INTERNATIONAL SCHOOL MODELS AND RECOMMENDING ITS APPLICATION INTO INTERNATIONAL GENERAL SCHOOLS IN VIETNAM

RESEARCHING SOME INTERNATIONAL SCHOOL MODELS AND RECOMMENDING ITS APPLICATION INTO INTERNATIONAL GENERAL SCHOOLS IN VIETNAM

NGUYEN THI HONG VAN nhvan1965@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
Summary: 
The article refers to research on some international school models and recommends its application into international general schools in Vietnam. In the paper, the author presents: 1/ Some general features of international schools; 2/ Classification of international schools in the world; 3/ International school classification (or with international factors) in Vietnam; 4/ Introduction to some international schools in the world and Vietnam; 5/ Propose international school model in Vietnam. According to the author, this study aims to identify its position in the national education system, while finding the positive and appropriate factors to apply into the effective implementation of renewing Vietnamese curriculum and textbooks in the next period
Keywords: 
Model
international schools
international general schools
Vietnam
Refers: 

[1] Phạm Văn Đại, (2012), Quản lí nhà nước cấp tỉnh đối với các cơ sở giáo dục có yếu tổ nước ngoài, Luận án Tiến sĩ Quản lí giáo dục, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội.

[2] La Kim Liên, (2008), Quản lí trường học quốc tế và trường học có yếu tố nước ngoài ở Việt Nam: Thách thức mới trong thời kì hội nhập, Kỉ yếu hội thảo: “Nguồn nhân lực quản lí giáo dục”, Học viện Quản lí Giáo dục, Hà Nội.

[3] Phạm Đức Quang, Nghiên cứu xây dựng mô hình trường trung học cơ sở dạy học hai buổi/ ngày ở nước ta, Đề tài B2006-37-16, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[4] Quỹ Hòa bình và Phát triển Việt Nam, (2010), Thử bàn về định hướng phát triển giáo dục phổ thông 10 - 15 năm tới, NXB Giáo dục Việt Nam.

[5] Mai Thị Kim Oanh, Tìm hiểu một số mô hình trường phổ thông có yếu tố nước ngoài ở Việt Nam, Đề tài V2008 - 03, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[6] Lương Việt Thái, Xây dựng mô hình trường Tiểu học hai buổi/ngày, Đề tài B2009- 37-12, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.

[7] Nguyễn Thị Hoàng Yến, Xây dựng chương trình môn Việt Nam học có tính tích hợp cao dành cho học sinh là người Việt Nam và người nước ngoài theo chương trình giáo dục phổ thông nước ngoài tại Việt Nam (từ lớp 4 đến lớp 12), Đề tài B2014 - 37 - 03NV, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Articles in Issue