Giáo dục giá trị trong trường phổ thông: Kinh nghiệm quốc tế và bài học cho Việt Nam

Giáo dục giá trị trong trường phổ thông: Kinh nghiệm quốc tế và bài học cho Việt Nam

Phạm Đỗ Nhật Tiến phamdntien26@gmail.com Học viện Quản lí Giáo dục 31 Phan Đình Giót, Thanh Xuân, Hà Nội, Việt Nam
Nguyễn Hồng Thuận hongthuan70@gmail.com Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam 101 Trần Hưng Đạo, Hoàn Kiếm, Hà Nội, Việt Nam
Vương Thị Phương Hạnh vuonghanh0503@gmail.com Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam 101 Trần Hưng Đạo, Hoàn Kiếm, Hà Nội, Việt Nam
Tóm tắt: 
Xây dựng hệ giá trị văn hóa cho học sinh trong trường phổ thông là một bài toán khó, chí ít trên hai phương diện: Thứ nhất là hiểu thế nào về giá trị văn hóa để có thể có sự đồng thuận; Thứ hai là làm thế nào lựa chọn các giá trị văn hóa cốt lõi trong vô vàn giá trị văn hóa để đưa vào nhà trường. Bài viết này muốn tìm lời giải từ một số bài học kinh nghiệm trên cơ sở nghiên cứu tổng quan về giáo dục giá trị và lựa chọn giá trị trong nhà trường phổ thông của một số nước trên thế giới.
Từ khóa: 
Cultural value
value
values education
general education
Tham khảo: 

[1] Oleh: Muhammad AhkamArifin, (2017), Developmental history of character education and how it could be defined, Ekspose Vol. XXVI, Nomor 2, Juli-Desember 2017

[2] Character.org, (2014), A framework for school success. 11 principles of efective character education

[3] Australian Government, Department of Education, Science and Training, (2003), Values Education Study, Final Report.

[4] Thomas Pfeil và cộng sự, (2017), Ethics and values education in schools and kindergartens, Policy paper, Ethika.

[5] National Council of Educational Research and Training, (2009), Education for Values in Schools – A Framework, New Delhi: NCERT.

[6] Feryal Çubukçu, (2014), Values Education Through Literary Texts, Journal of Social Studies Education Research, 5(2), 14-30.

[7] Mc Murtry, J, (2011), The global crisis of values, Trong Philosophy and World Problems Volume 1, UNESCO & EOLSS.

[8] Cummings, K. W., Gopinathan, S. & Tomoda, Y. (ed), (1988), The revival of values education in Asia and the West, Pergamon Press

[9] U. S. Department of Education, (2006), Character Education…Our Shared Responsibility, https://www2. ed.gov/admins/lead/character/brochure.html

[10] Australia Government. Department of Education, Employment and Workplace Relations, (2011), Values Education and the Australian Curriculum, Commonwealth of Australia.

[11] Bernard Cox, Margaret Calder and John Fien, (2010), Values education, Trong Teaching and Learning for a sustainable future, UNESCO.

[12] Australia Government - Department of Education, Science and Training, (2005), National Framework for Values Education in Australian Schools, Commonwealth of Australia

[13] Character.org, (2014), 11 principles of effective character education

[14] Piero Paolicchi, (2015), Values education in context, http://good-id-in-schools.eu/artikel/values-educationcontext

[15] European Commission, (2018), Proposal for a Council Recommendation on common values, inclusive education and the European dimension of teaching. Brussels, 17.1.2018, SWD (2018) 13 final.

[16] Council of the European Union, (2018), Council recommendation on promoting common values, inclusive education, and the European dimension of teaching, OJ C 195, 7.6.2018, p.1–5

[17] Singapore Ministry of Education, (2014), Character and citizenship education syllabus, Student Development Curriculum Division.

[18] Delors, Jacques, (1996), Learning: The Treasure Within, Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century, Paris: UNESCO Publishing

[19] UNESCO, (1993), Final Report, Sixth Regional Conference of Ministers of Education and those Responsible for Economic Planning in Asia and the Pacific.

[20] UNESCO-APNIEVE, (2002), Learning to be: A holistic and integrated approach to values education for human development: Core values and the valuing process for developing innovative practices for values education toward international understanding and a culture of peace. Bangkok: UNESCO Asia and Pacific Regional Bureau of Education

[21] OECD Future of Education and Skills 2030, (2019), Concept note: Attitudes and Values for 2030. https:// www.oecd.org/education/2030-project/teaching-andlearning/learning/attitu... values/Attitudes_and_ Values_for_2030_concept_note.pdf

[22] Living Values Education, http://livingvalues.net/visionmission-aims/

[23] Robb, B, (1998), What is values education - and so what?, The Journal of Values Education Vol. 1.

Bài viết cùng số