USING PROBLEM - SOLVING TEACHING METHODS TO DEVELOP CREATIVE CAPACITY FOR GIFTED HIGH SCHOOL STUDENTS THROUGH THE SYSTEM OF ORGANIC CHEMISTRY EXERCISES

USING PROBLEM - SOLVING TEACHING METHODS TO DEVELOP CREATIVE CAPACITY FOR GIFTED HIGH SCHOOL STUDENTS THROUGH THE SYSTEM OF ORGANIC CHEMISTRY EXERCISES

Quach Van Long vanlongquach@gmail.com High School for Gift Students, Vinh University No. 182, Le Duan St., Vinh City, Nghe An, Vietnam
Summary: 
Developing creative capacity for students can be performed in high school for gifted students by different measures. However, the use of active teaching methods including the method of problem-solving is considered an effective teaching method. Through the survey of teaching chemistry in high school for gifted students in the Central and Southern Regions, it shows that teachers rarely use this method to organize activities for students to explore, study and solve problems in learning and practical life. The article mentions the application of problem-solving teaching method to design teaching activities to develop the creativeness in students in high school for gifted students through the system of organic chemistry exercises.
Keywords: 
Creative capacity
problem-solving teaching methods
organic chemistry exercises
gifted high school students
Refers: 

[1] Phạm Thị Bích Đào, (2015), Phát triển năng lực sáng tạo cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học hóa học hữu cơ chương trình nâng cao, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[2] Hoàng Thị Thúy Hương, (2015), Xây dựng và sử dụng hệ thống bài tập Hóa học vô cơ nhằm phát triển năng lực sáng tạo trong việc bồi dưỡng học sinh giỏi Hóa học ở trường trung học phổ thông Chuyên, Luận án Tiến sĩ, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[3] Trần Việt Dũng, (2013), Một số suy nghĩ về năng lực sáng tạo và phương hướng phát huy năng lực sáng tạo của con người Việt Nam hiện nay, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, số 49, tr.160.

[4] Phan Dũng, (2010), Phương pháp luận sáng tạo và đổi mới, NXB Trẻ.

[5] Trần Thị Bích Liễu, (2013), Giáo dục phát triển năng lực sáng tạo, NXB Giáo dục Việt Nam.

[6] Bernd Meier - Nguyễn Văn Cường, (2014), Lí luận dạy học hiện đại - Cơ sở đổi mới mục tiêu, nội dung và phương pháp dạy học, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2009), Chương trình chuyên sâu trung học phổ thông chuyên môn Hóa học, Hà Nội.

Articles in Issue