DISCUSSION ON TERMINOLOGY OF SKILLS, OCCUPATIONAL SKILLS AND OCCUPATIONAL SKILLS DEVELOPMENT IN THE MANAGEMENT OF THE NATIONAL OCCUPATIONAL SKILLS CERTIFICATION AND ASSESSMENT

DISCUSSION ON TERMINOLOGY OF SKILLS, OCCUPATIONAL SKILLS AND OCCUPATIONAL SKILLS DEVELOPMENT IN THE MANAGEMENT OF THE NATIONAL OCCUPATIONAL SKILLS CERTIFICATION AND ASSESSMENT

Nguyen Thua The Duc duc82molisa@gmail.com Directorate of Vocational Education and Training, Ministry of Labour - Invalids and Social Affairs No. 37B, Nguyen Binh Khiem St., Le Dai Hanh ward, Hai Ba Trung district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The National Occupational Skills Assessment is the new issue in recent years in order to ensure the training quality and competence of learner after graduating are objectively evaluated and according to uniform standards. In the past, the national occupational skills assessment was stipulated in the Law on Vocational Training 2006, adjusted in 2014 and regulated in the Law on Employment 2013.The National Occupational Skills Assessment plays an important role in ensuring the quality of human resource through training, contributing to improving the enterprises competitiveness, production and business efficiency. In this article, the author systemizes the scientific perspective on skills, occupational skills and occupational skills development in order to build policies and laws in this field. At the same time, the author also studies the status of The National Occupational Skills Certificational, Assessment Systems, to propose some recommendations for the subjects of this systems in order to improve state management efficiency in this field.
Keywords: 
skills
Occupational skills
Occupational skills development
occupational skills assessment
Refers: 

[1] Ban Chấp hành Trung ương Đảng Cộng sản Việt Nam, Nghị quyết số 29 về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo.

[2] Viện Nghiên cứu Kinh tế và Chính sách, Hiểu thị trường lao động để tăng năng suất, Báo cáo thường niên kinh tế Việt Nam năm 2018.

[3] Từ điển Oxford, website: https://en.oxforddictionaries. com/definition/skill

[4] Nguyễn Đức Trí, (2010), Giáo dục nghề nghiệp, một số vấn đề lí luận và thực tiễn, NXB Khoa học và Kĩ thuật, Hà Nội.

[5] Đặng Thành Hưng, (2010), Nhận diện và đánh giá kĩ năng, Tạp chí Khoa học Giáo dục số 62.

[6] The Word Bank, (2014), Phát triển kĩ năng: Xây dựng lực lượng lao động cho một nền kinh tế thị trường hiện đại ở Việt Nam, Báo cáo phát triển Việt Nam 2014, tr.11.

[7] The Word Bank, (2014), Phát triển kĩ năng: Xây dựng lực lượng lao động cho một nền kinh tế thị trường hiện đại ở Việt Nam, Báo cáo phát triển Việt Nam 2014, tr.12.

[8] Cổng thông tin điện tử Bộ Lao động – Thương binh và Xã hội, website: http://www.molisa.gov.vn/vi/Pages/ChiTietVanBan.aspx?vID=34856

[9] Cổng thông tin điện tử Chính phủ, website: http://vanban.chinhphu.vn/portal/page/portal/chinhphu/hethong vanban?class_id=1&_page=1&m ode=detail&document _id=179364

[10] Thailan Skill Development Promotion Act, B.E. 2545 (A.D.2002).

[11] Worker Vocational Skills Development Act, Act No. 5474, Dec, 24, 1997, Korea

[12] Chương trình phát triển Liên Hiệp Quốc, (2015), Tổng quan Báo cáo phát triển con người “Việc làm vì phát triển con người”.

[13] Nguyễn Chí Trường, (2019), Hệ thống đánh giá, cấp chứng chỉ kĩ năng nghề quốc gia ở Việt Nam và cơ hội hợp tác phát triển hệ thống với Hàn Quốc, Báo cáo hội thảo, Hà Nội, ngày 21 tháng 5 năm 2019.

[14] Nguyễn Thừa Thế Đức, Xây dựng và phát triển tiêu chuẩn kĩ năng nghề quốc gia Việt Nam nhìn từ kinh nghiệm các gói đào tạo của Úc, Tạp chí Lao động và Xã hội, website: http://laodongxahoi.net/xay-dung-va-phattrien-tieu-chuan-ky-nang-nghe-qu....

Articles in Issue