LANGUAGE COMPETENCIES DEVELOPMENT EDUCATION FOR ETHNIC MINORITY CHILDREN: LESSONS LEARNED FROM PRACTICE

LANGUAGE COMPETENCIES DEVELOPMENT EDUCATION FOR ETHNIC MINORITY CHILDREN: LESSONS LEARNED FROM PRACTICE

Ha Duc Da haducda@gmail.com The Vietnam National Institute of Education Sciences 101 Tran Hung Dao St., Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Tran Thi Yen yenttdt@gmail.com The Vietnam National Institute of Education Sciences 101 Tran Hung Dao St., Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Cao Viet Ha caovietha.2411@gmail.com The Vietnam National Institute of Education Sciences 101 Tran Hung Dao St., Hoan Kiem, Hanoi, Vietnam
Summary: 
Language development for ethnic minority children is a fundamental issue to develop ethnic minority education. The problem has been studied in Vietnam and in other countries with similar conditions. Therefore, the review of experience of Vietnam and other countries is an indispensable need to select suitable and feasible solutions to the language development in ethnic minority children, creating opportunities for children to comprehensively develop their qualities and competencies in the context of radical fundamental innovation of Vietnamese education. The article summarizes the process of implementing language development solutions for ethnic minority children in Vietnam such as bilingual education: Mother tongue - Vietnamese; teaching ethnic languages as a subject. At the same time, the author studies the experience of countries in developing language competencies development education for children from ethnic minority such as weak bilingual education and strong bilingual education.
Keywords: 
Ethnic minorities
Bilingual education
language competency development
ethnic language
Vietnamese
Refers: 

[1] Tổng điều tra dân số và nhà ở Việt Nam năm 2009

[2] Hội đồng Chính phủ (nay là Chính phủ), Quyết định số 53/CP, ngày 22 tháng 02 năm 1980 về Chủ trương đối với chữ viết của các dân tộc thiểu số.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, Quyết định số 01- GD/ĐT ngày 03 tháng 02 năm1997 về Hướng dẫn dạy học tiếng nói chữ viết dân tộc thiểu số.

[4] Chính phủ, Nghị định số 82/2010/NĐ-CP ngày 15 tháng 7 năm 2010, Quy định việc dạy và học tiếng nói, chữ viết của dân tộc thiểu số trong các cơ sở giáo dục phổ thông và trung tâm giáo dục thường xuyên.

[5] Quốc hội, Hiến pháp 2013.

[6] Thủ tướng Chính phủ, Quyết định 404/QĐ-TTg ngày 27 tháng 3 năm 2015 về Phê duyệt đề án đổi mới Chương trình, sách giáo khoa giáo dục phổ thông

[7] Ban Nghiên cứu Giáo dục Dân tộc, (2019), Báo cáo nghiên cứu sự phát triển của trẻ em dân tộc Mông, Jrai, Khmer học chương trình giáo dục song ngữ ở mẫu giáo 5 tuổi và tiểu học (2008-2015) chuyển tiếp lên học Trung học cơ sở chương trình quốc gia (2014-2019).

[8] Hà Đức Đà - Trần Thị Yên, (2017), Những vấn đề lí luận và thực tiễn về mô hình nghiên cứu thực hành giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 146

[9] Trung tâm Nghiên cứu Giáo dục Dân tộc, (2008), Báo cáo chương trình thực nghiệm nghiên cứu thực hành giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ.

[10] Trung tâm Nghiên cứu Giáo dục Dân tộc, (2015), Báo cáo tổng kết nghiên cứu thực hành giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ.

[11] Trần Thị Yên, (2018), Nghiên cứu các giải pháp nâng cao năng lực tiếng Việt cho học sinh tiểu học người dân tộc thiểu số - Một số đề xuất và khuyến nghị, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 12.

Articles in Issue