SUPPORTING CHILIDREN WITH VISUAL IMPAIRMENTS AND MULTIPLE DISABILITIES AT HOME

SUPPORTING CHILIDREN WITH VISUAL IMPAIRMENTS AND MULTIPLE DISABILITIES AT HOME

Trinh Thi Thu Thanh thanhttt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 52 Lieu Giai, Ba Dinh, Hanoi, Vietnam
Summary: 
The article describes the support of 25 children with visual impairments and multiple disabilities (MDVI) from 3 to 9 years old at home of families with MDVI in Hanoi, including information on children’s characteristics, difficulty level, and the level of participation in family activities. The results shows that 44% of children had attended school but now they are staying at home and 24% of those have never attended school; 60% of children can participate in family activities in a mandatory manner, and 24% of those are not involved in family activities at all. The article also investigates the content and form of supporting children with MDVI at home with the advantages and difficulties of parents and caregivers when supporting a child. On such basis, the author proposes some suggestions to improve the effectiveness of supporting children with MDVI at homes such as setting up a family network, sharing knowledge and skills to support children at home, and developing documents for parents and caregivers.
Keywords: 
Children with visual impairments and multiple disabilities
support
education approach
level of participation
Refers: 

[1] Tổng cục Thống kê, (2018), Việt Nam - Điều tra Quốc gia về Người khuyết tật năm 2016, NXB Thống kê.

[2] Van Le Nga, (2016), Education for all children with visual and multiple disabilities in Vietnam, The international council for education of people with visual impairment.

[3] Nguyễn Đức Minh, (2008), Giáo dục trẻ khiếm thị, NXB Giáo dục.

[4] Sacks, S. Z., & Silberman, R. K, (1998), Educating students who have visual impairments with other disabilities. Paul H. Brookes Publishing Co., PO Box 10624, Baltimore, MD 21285-0624; World Wide Web: http://www. pbrookes. com.

[5] Phạm Minh Mục - Trần Thu Giang, (2012), Phát triển giao tiếp cho trẻ khiếm thị đa tật, Tạp chí Khoa học Giáo dục, số 80, tr.43-46.

[6] Trịnh Thị Thu Thanh, Nguyễn Thị Hằng, (4/2021), Mù điếc và hội chứng rối loạn phổ tự kỉ: Những đặc điểm giống nhau - Sự tương đồng trong phương pháp giáo dục, Tạp chí Khoa học giáo dục, số 40, tr.47-51.

[7] Nguyễn Thị Thắm, (2017), Giáo dục kĩ năng tự phục vụ cho trẻ khiếm thị đa tật, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, Volume 62, Issue 9AB, tr.173- 180.

[8] Nguyễn Thị Thắm, (2018), Đặc điểm kĩ năng giao tiếp của trẻ khiếm thị đa tật và một số biện pháp phát triển kĩ năng giao tiếp, Tạp chí Khoa học, Trường Đại hoc Sư phạm Hà Nội, ISBN 2354 - 1075 - Volume 63, Issue 9AB, tr.348 – 357.

[9] Sacks S.Z & Zatta, M.C, (2016), Keys to Educational Success: Teaching Students with Visual Impairments and Multiple Disabilities, AFB Press

Articles in Issue