SUGGESTIONS FOR DEVELOPING BASIC COMPETENCES FOR NATURAL SCIENCE STUDENTS IN THE PEDAGOGICAL FIELD TO MEET REQUIREMENTS OF TEACHER TRAINING IN THE NEW STAGE

SUGGESTIONS FOR DEVELOPING BASIC COMPETENCES FOR NATURAL SCIENCE STUDENTS IN THE PEDAGOGICAL FIELD TO MEET REQUIREMENTS OF TEACHER TRAINING IN THE NEW STAGE

CAO THI THANG caothang.hoa@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
DINH THI XUAN THAO thaodinhtnu@gmail.com Tay Nguyen University
Summary: 
The development of general education curriculum towards the learner competence development requires teachers in general and natural science teachers in particular to posses certain capacities. The author proposes five core competencies needed to be developed for Natural Science students in the Pedagogical sector to meet requirements of the general education renovation: (1) Understanding of the contents of the Physical, Chemical, Biological and also integrated sciences; (2) Investigation, exploration, study of natural sciences and their impacts (study of applied pedagogical science); (3) Development of the Natural Sciences curriculum; (4) Teaching of Natural Science with teaching skills towards student competence development; (5) Testing and assessment of natural science learning outcomes focusing on assessment of general competencies and specialized competencies.
Keywords: 
Key competence
student
natural science
teacher training
Refers: 

[1] Nghị quyết số 88/24/2014/QH13, ngày 28/11/2014, Quốc hội nước Cộng hoà Xã hội Chủ nghĩa Việt Nam về Đổi mới chương trình, sách giáo khoa giáo dục phổ thông xác định đổi mới nội dung giáo dục phổ thông.

[2] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (8/2015), Dự thảo chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.

[3] Cao Thị Thặng, (2016), Một số ý kiến đề xuất về phát triển một số năng lực cơ bản cho sinh viên Khoa học tự nhiên ngành sư phạm đáp ứng yêu cầu đổi mới chương trình giáo dục phổ thông, Kỉ yếu hội thảo quốc tế Phát triển đội ngũ giáo viên đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông, Trường Đại học Sư phạm, Hà Nội, tr.9-12.

[4] Susan M Drake, (2007), Creating Standards - Based Integrated Curriculum.

[5] Cao Thị Thặng, (2014), Một số vấn đề về đào tạo giáo viên dạy học tích hợp môn Khoa học ở nước ngoài và đề xuất phát triển năng lực đào tạo dạy học tích hợp môn Khoa học ở Việt Nam, Báo cáo tại Hội thảo Khoa học quốc gia Phát triển năng lực đào tạo dạy học tích hợp môn Khoa học ở Việt Nam, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

[6] Viện Nghiên cứu Sư Phạm - Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, (2008), Kỉ yếu hội thảo khoa học Dạy học tích hợp và khả năng áp dụng vào thực tiễn Việt Nam.

[7] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2009), Quy định Chuẩn nghề nghiệp của giáo viên Trung học.

[8] Nghị quyết số 29-NQ/TW, ngày 04/11/2013, Ban Chấp hành Trung ương Đảng về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hoá, hiện đại hoá, trong điều kiện kinh tế thị trường, định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

[9] Đinh Quang Báo (chủ biên), (2016), Chương trình đào tạo giáo viên đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục phổ thông, NXB Đại học Sư phạm, Hà Nội.

Articles in Issue