PILOT RESULTS OF THE MOTHER TONGUE-BASED BILINGUAL EDUCATION MODEL IN VIETNAM - LESSONS LEARNED AND RECOMMENDATIONS

PILOT RESULTS OF THE MOTHER TONGUE-BASED BILINGUAL EDUCATION MODEL IN VIETNAM - LESSONS LEARNED AND RECOMMENDATIONS

HA DUC DA haducda@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
TRAN THI YEN yenttdt@gmail.com The Vietnam Institute of Educational Sciences
Summary: 
To continue the previous article, which refers to theoretical and practical issues of in the mother tonguebased-bilingual practice Research as a basis for students develop their thinking, so they can learn a different language (national language) and scientific knowledge. Applying that theory, the pilot results have been completed (stage 2008 - 2015) with many successes and lessons-learnt which need to develop and adjust. Therefore, this article (period 2), focused on clarifying the related contents: 1 / Scale of pilot implementation of mother tongue-based-bilingual education; 2 / These pilot results at kindergartens and primary schools; 3 / Lessons learned and recommendations to further confirm these results of its practice for the sustainable development of mother tongue-based bilingual education on a broader scale and higher education level
Keywords: 
Results
pilot
Bilingual education
mother tongue
ethnic minority
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và đào tạo, Báo cáo đánh giá kết quả học tập của học sinh thử nghiệm Chương trình Giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ các năm học của Vụ Giáo dục Tiểu học.

[2] Quyết định 711/QĐ-TTg ngày 13 tháng 6 năm 2012 về phê duyệt Chiến lược phát triển giáo dục 2011-2020.

[3] Hợp đồng số 43164701, Báo cáo đánh giá chương trình giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ tại Việt Nam giai đoạn 2006-2014.

[4] Trung tâm Nghiên cứu Giáo dục Dân tộc - Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, (2015), Báo cáo tổng kết Nghiên cứu thực hành Giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ.

[5] Nguyễn Thị Phương Thảo - Hà Đức Đà - Trần Thị Yên, (2016), Mô hình giáo dục song ngữ trên cơ sở tiếng mẹ đẻ - Những vấn đề lí luận và thực tiễn, NXB Giáo dục Việt Nam.

Articles in Issue