THE PERSONALITY MODEL OF PRINCIPALS AT THE PRIMARY SCHOOLS IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL RENEWAL IN VIETNAM

THE PERSONALITY MODEL OF PRINCIPALS AT THE PRIMARY SCHOOLS IN THE CONTEXT OF EDUCATIONAL RENEWAL IN VIETNAM

Nguyen Van Quang vanquang.thuannam@ninhthuan.edu.v Division of Education and Training, Thuan Nam Ninh Thuan, Vietnam
Summary: 
The personality of principals is an important element to create success in the current renewal of education management in Vietnam. In order to successfully complete the task of educational management and school management, principals at the primary schools should express their personal qualities, namely: 1/ Political and professional ethics qualities; 2/ Professional competence, professional pedagogy; 3/ Competence in primary school management; 4/ Competence in coordinating students' families, communities and society. Thus, schools changed, improved the quality of education in the locality, contributed to equipping knowledge and new human resources for our country in the period of industrialization, modernization and international integration.
Keywords: 
Personality model
principals
primary school
Education
Refers: 

[1] Ban Bí thư Trung ương Đảng, (2004), Chỉ thị số 40-CT/TW của Ban Bí thư về việc xây dựng nâng cao chất lượng đội ngũ nhà giáo và cán bộ quản lí giáo dục.

[2] Ban Chấp hành Trung ương, (2013), Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 của Ban chấp hành Trung ương Đảng lần thứ 8, khoá XI về Đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2011), Thông tư số 14/2011/TT-BGDĐT ngày 08/11/2014 của Bộ Giáo dục và Đào tạo ban hành Quy định chuẩn hiệu trưởng trường tiểu học

[4] Nguyễn Văn Lũy - Lê Quang Sơn, (2009), Từ điển Tâm lí học, NXB Giáo dục Việt Nam.

[5] Thủ tướng Chính phủ, (2012), Quyết định số 711/QĐ-TTg ngày 13/6/2012 của Thủ tướng Chính phủ Phê duyệt chiến lược phát triển giáo dục giai đoạn 2011-2020.

[6] Thái Văn Thành - Dương Thị Thanh Thanh, (2015), Công tác quản lí trường tiểu học, NXB Đại học Vinh.

[7] Thái Văn Thành, (2017), Quản lí nhà trường phổ thông trong bối cảnh hiện nay, NXB Đại học Vinh.

Articles in Issue