THE NEED FOR SCHOOL PSYCHOLOGY CONSULTATION OF STUDENTS AT HANOI UNIVERSITY OF NATURAL RESOURCES AND ENVIRONMENT

THE NEED FOR SCHOOL PSYCHOLOGY CONSULTATION OF STUDENTS AT HANOI UNIVERSITY OF NATURAL RESOURCES AND ENVIRONMENT

Ha Huyen Trang tranghm134@gmail.com Ha Noi University of Resources and Environment No.41A Phu Dien street, Bac Tu Liem district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
This article presents the need for school psychology consultation among students at Hanoi University of Natural Resources and Environment through the results of a questionnaire survey conducted with 300 students. The findings indicate a relatively high demand for school psychology consultation services among these students. However, compared with data from other surveys, this demand appears to be lower than that observed among lower secondary students in Hanoi and Quang Ninh. Additionally, the research highlights significant differences in consultation needs among students from different faculties, courses, and genders. Through analysis, the study also identifies factors that positively influence the need for school psychology consultation among students at Hanoi University of Natural Resources and Environment, including learning difficulties, financial challenges, social connection issues, and physical obstacles.
Keywords: 
the need
students
university
school psychology
consultation.
Refers: 

[1] Cao Thanh Phong, (2022), Mối quan hệ giữa vốn tâm lí, Động lực học tập và Kết quả học tập của sinh viên: Nghiên cứu thực nghiệm tại Trường Đại học Sư phạm Kĩ thuật Vĩnh Long, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh - Kinh tế và Quản trị kinh doanh

[2] Nguyễn Văn Thụy - Đoàn Thị Thanh Hằng, (2021), Ảnh hưởng năng lực tâm lí đến kết quả học tập: Nghiên cứu trường hợp sinh viên Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh, Tạp chí Công thương, số 19.

[3] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2017), Thông Tư 31/2017/ TT-BGDĐT Hướng dẫn thực hiện công tác tư vấn tâm lí cho học sinh trong trường phổ thông.

[4] Phạm Thanh Bình, (2015), Nhu cầu tham vấn tâm lí học đường của học sinh trung học cơ sở trong học tập, Journal of Science, Educational Science, 60(8B), 137-144, https://doi.org/10.18173/2354-1075.2015-0201.

[5] Trương Quang Lâm - Đinh Ngọc Sơn - Lê Thị Phượng - Hoàng Đại, (2020), Nhu cầu tham vấn tâm lí học đường của học sinh trung học cơ sở ở tỉnh Quảng Ninh, Tạp chí Nghiên cứu Thực tiễn Giáo dục, 29, tr.54-58.

[6] Trần Thành Nam - Trần Văn Công - Nguyễn Thị Hoài Phương, (2019), Thực trạng khó khăn tâm lí của học sinh và nhu cầu sử dụng ứng dụng tư vấn tâm lí trong trường học, Tạp chí Khoa học và Công nghệ Việt Nam, 61(10), tr.1-6

[7] Erikson, E. H, (1968), Identity: youth and crisis, W. W. Norton & Company.

[8] Lưu Thị Thảo, (2018), Biểu hiện khó khăn tâm lí trong hoạt động học tập của sinh viên năm thứ nhất Trường Đại học Lâm nghiệp, Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 191(15), tr.155-160.

[9] Nguyễn Quỳnh Hoa, (2023), Nghiên cứu khung phân tích các vấn đề trong tâm lí và sức khoẻ tinh thần của sinh viên đại học, Tạp chí Công thương.

[10] Trần Thị Minh Đức, (2012), Giáo trình tham vấn tâm lí, NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

[11] Nguyễn Thơ Sinh, (2006), Tư vấn tâm lí căn bản, NXB Lao động.

[12] Nguyễn Thị Tứ, (2018), Tâm lí học giáo dục, NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.

[13] Carbone, E., Loewenstein, G., Scopelliti, I., & Vosgerau, J, (2024), He said, she said: Gender differences in the disclosure of positive and negative information, Journal of Experimental Social Psychology, No.110, p.104525, https://doi.org/10.1016/j.jesp.2023.104525.

[14] Nguyễn Thị Thu Thuỷ - Đặng Thùy Dương, (2020), Nhu cầu tham vấn tâm lí của sinh viên năm thứ nhất Trường Đại học Y Hà Nội năm 2019, Tạp chí Nghiên cứu Y học, 129 (5), tr.216-224

Articles in Issue