APPLYING SCIENTIFIC RESEARCH METHOD IN TEACHING THE TOPIC “PHOTOSYNTHESIS IN PLANTS”, NATURAL SCIENCE 7

APPLYING SCIENTIFIC RESEARCH METHOD IN TEACHING THE TOPIC “PHOTOSYNTHESIS IN PLANTS”, NATURAL SCIENCE 7

Trinh Dong Thu* trinhdongthu@gmail.com University of Education, Hue University 34 Le Loi, Hue city, Thua Thien Hue, Vietnam
Hoang Khanh Linh hklinn66@gmail.com Bac Ly 1 Secondary School Quang Binh province, Vietnam
Ton Nu Kim Chi kimchitonnuhtk@gmail.com University of Education, Hue University 34 Le Loi, Hue city, Thua Thien Hue, Vietnam
Nguyen Thi Loc locdhspeduhue@gmail.com University of Education, Hue University 34 Le Loi, Hue city, Thua Thien Hue, Vietnam
Truong Cong Hoi conghoi2003@gmail.com University of Education, Hue University 34 Le Loi, Hue city, Thua Thien Hue, Vietnam
vietthuan040903@gmail.com University of Education, Hue University 34 Le Loi, Hue city, Thua Thien Hue, Vietnam
yhdt1512004@gmail.com University of Education, Hue University 34 Le Loi, Hue city, Thua Thien Hue, Vietnam
Summary: 
In teaching Natural science, the exploration of knowledge through experimentation provides opportunities for students to develop both their personal qualities and competencies, particularly their general scientific competence and ability to investigate the natural. However, instructional approaches relying on traditional methods present certain limitations when applied to experimental sciences. Consequently, adopting scientific research methods to engage students in the learning process proves to be an effective strategy. This approach not only allows learners to validate content through experimentation but also equips them to apply scientific concepts and knowledge in their daily lives.This study proposes a structured scientific research process and demonstrates its application in teaching the topic “Photosynthesis in plants” in Natural science 7. When teaching using scientific research methods, teachers should organize the steps of the process flexibly enable students to independently explore the scientific nature of the research problem effectively.
Keywords: 
Process
Scientific research
photosynthesis in plants
Natural science 7
Refers: 

[1] Trịnh Đông Thư, (2022). Tổ chức cho học sinh nghiên cứu khoa học trong dạy học Sinh học ở trường trung học phổ thông. Báo cáo khoa học về Nghiên cứu và Giảng dạy Sinh học ở Việt Nam - Hội nghị Khoa học Quốc gia lần thứ 5. DOI: 10.15625/ vap.2022.0121

[2] Handelsman, J., Ebert-May, D., Beichner, R., Bruns, P., Chang, A., Robert De Ha an, Jim Gentle, Sarah Lauffer, James Stewart, Shirley M. Tilghman, William B. Wood, (2004). Scientific Teaching. Journal of Science, 304(5670), 521-522

[3] Furtak, E. M, (2006), The problem with answers: An exploration of guided scientific inquiry teaching, Science Education, 90(3), 453-467, https://doi. org/10.1002/sce.20130.

[4] Westerlund, J. E., García, D. M., Koke, J. R., Taylor, T. A., & Mason, D. S, (2017), Summer ScientificResearch for Teachers: The Experience and its Effect, Journal of Science Teacher Education, 13(1) 63-83

[5] Tayie, S, (2005), Research method and writing research proposals, Center for Advancement of Postgraduate Studies and Research in Engineering Science, Faculty of Engineering - Cairo University (CAPSCU). http://www.pathways.cu.edu.eg/ subpages/training _courses/C3-Research-EN.pdf

[6] Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A, (2010), Introduction to research in education. Wadsworth

[7] Donald Ary, Lucy Cheser Jacobs, Asghar Razavieh, Christine K. Sorensen, (2018), Introduction to Research in Education, 10th Edition. https://www. amazon.com/Introduction-Research-EducationDonald-Ary-dp-1337566004/dp/1337566004/ ref=dp_ob_image_bk.

[8] James. V. Spickard, (2017), Research basics design to data analysis in six steps, SAGE Publications, In

[9] Phạm Viết Vượng, (1997), Phương pháp luận nghiên cứu khoa học, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội.

[10] Vũ Cao Đàm, (2003), Phương pháp luận nghiên cứu khoa học (xuất bản lần thứ IX), NXB Khoa học và Kĩ thuật, Hà Nội

[11] Hà Thị Lan Hương, (2017), Phát triển năng lực nghiên cứu khoa học của học sinh thông qua dạy học lĩnh vực Khoa học Tự nhiên ở trường Trung học cơ sở, JOURNAL OF SCIENCE OF HNUE DOI: 10.18173/2354-1075.2017-0048 Educational Sci., 2017, Vol. 62, No. 1A, pp. 218-226

[12] Nguyễn Thị Diễm Hằng - Cao Cự Giác - Lê Danh Bình, (2017), Thực trạng thiết kế và sử dụng bài tập đánh giá năng lực Khoa học Tự nhiên cho học sinh trung học cơ sở theo tiếp cận PISA, Kỉ yếu Hội thảo Khoa học Quốc tế, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, tr.575-582

[13] Trịnh Đông Thư - Hoàng Xuân Thảo - Phùng Thị Bích Hòa - Nguyễn Thị Nha Trang, (2024). Vận dụng quy trình nghiên cứu khoa học trong dạy học chủ đề “Sinh học vi sinh vật”, Sinh học 10, Báo cáo khoa học về Nghiên cứu và Giảng dạy Sinh học ở Việt Nam - Hội Nghị Khoa học Quốc gia lần thứ 6, tr.1732-1740, https://doi.org/10.15625/ vap.2024.0174.

[14] Thomas Henry Huxley, (2013), Autobiography and Selected Essays, Project Gutenberg License included with this eBook or online at www.gutenberg.org

[15] Mark Chang, (2014), Principles of Scientific Methods, Publisher: Chapman and Hall/CRC.DOI:10.1201/ b17167.

[16] Anol Bhattacherjee, (2019), Social Science Research: Principles, Methods and Practices, University of Southern Queensland, Toowoomba, Australia.

[17] William C. Kyle Jr., Marcia C. Linn, Betty L. Bitner, Carole P. Mitchener, Bruce Perry, (1991), The role of research in science teaching: An NSTA theme paper. https://doi.org/10.1002/sce.3730750403

[18] Hongmei Ren, (2022), Rethinking in Biology Experiment Teaching in Middle School. https:// www.researchgate.net/publication/364503463_ Rethinking_in_Biology_Experiment_Teaching_ in_Middle_School.

[19] Ken Appleton, Ian Kindt, (2017), Beginning Elementary Teachers’ Development as Teachers of Science, Journal of Science Teacher Education, 13(1), 43-61, https://doi.org/10.1023/A:1015181809961

[20] Trịnh Đông Thư - Hoàng Xuân Thảo - Phùng Thị Bích Hòa, (2023), Tổ chức cho học sinh nghiên cứu khoa học trong dạy học chủ đề thành phần hóa học của tế bào, Sinh học trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học Xã hội, Nhân văn, 13(1), tr.135-142, https:// doi.org/10.47393/jshe.v11i1.944

[21] Cao Cự Giác (Tổng chủ biên) - Nguyễn Xuân Hiệp - Tống Xuân Tám (Chủ biên), (2024), Sách giáo khoa Khoa học Tự nhiên 7, NXB Giáo dục Việt Nam

[22] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (26/12/2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Khoa học Tự nhiên (Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT).

Articles in Issue