THE PRACTICAL AND EXPERIENTIAL TEACHING OF LINEAR FUNCTIONS FOR EIGHTH-GRADE STUDENTS WITH THE SUPPORT OF GEOGEBRA SOFTWARE

THE PRACTICAL AND EXPERIENTIAL TEACHING OF LINEAR FUNCTIONS FOR EIGHTH-GRADE STUDENTS WITH THE SUPPORT OF GEOGEBRA SOFTWARE

Pham Huyen Trang* phamhuyentrang@hpu2.edu.vn Hanoi Pedagogical University 2 32 Nguyen Van Linh street, Xuan Hoa ward, Phuc Yen city, Vinh Phuc province, Vietnam
Nguyen Ngoc Giang giangnn@hub.edu.vn Ho Chi Minh University of Banking 36 Ton That Dam street, Distirct 1, Ho Chi Minh City, Vietnam
Nguyen Quoc Tien quoctien20111997@gmail.com Sai Gon University 273 An Duong Vuong street, District 5, Ho Chi Minh City, Vietnam
Summary: 
Nowadays, the application of mathematics in practical contexts is one of most highly valued activities in the education sector of our country. Practical and experiential learning has become a mandatory component of the 2018 General Education Program for Mathematics. This highlights the urgency and necessity of engaging teaching methods. In Grade 8, the topic of linear functions is significant, as it provides potential for organizing effective practical and experiential activities. However, when organizing practical and experiential learning on linear functions using blackboards and chalk, determining the intersection of two functions is often inaccurate or sometimes indeterminate. These issues can be addressed by utilizing GeoGebra software. GeoGebra allows for the identification of intersection points and provides visual representations of mathematical functions, helping students grasp the essence of the problem and solve exercises more effectively. In this article, the authors present the concepts, characteristics, advantages, and limitations of practical and experiential learning, as well as the procedures and methods for organizing a lesson titled “Business planning for a camp” with the support of GeoGebra software.
Keywords: 
Learning cycle
theoretical application
dynamic mathematics
intersection points
teaching practice.
Refers: 

[1] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán

[2] N. Davidovitch, R. Yavich, and N. Keller, (2014), Mathematics And Experiential Learning Are They Compatible?, J. Coll. Teach. Learn., vol. 11, no. 3, pp. 135–148, doi: 10.19030/tlc.v11i3.8759.

[3] pp. 135–148, doi: 10.19030/tlc.v11i3.8759. [3] M. C. Chesimet, B. . Githua, and J. . Ng’eno, (2016), Effects of Experiential Learning Approach on Students’ Mathematical Creativity among Secondary School Students of Kericho East Sub-County, Kenya, Journal of Education and Practice, vol. 7, no. 23. pp.51–57, [Online]. Available: https://files.eric. ed.gov/fulltext/EJ1112801.pdf

[4] Vũ Ngọc Hòa - Nguyễn Thanh Hưng - Lê Anh Vinh, (2023), Một số vấn đề về tổ chức hoạt động thực hành và trải nghiệm trong dạy học môn Toán lớp 10, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(1), tr. 38- 43.

[5] Nguyễn Thị Trúc Minh - Nguyễn Thị Kiều, (2021), Biện pháp tổ chức hoạt động thực hành và trải nghiệm trong dạy học môn Toán ở tiểu học, Tạp chí Chuyên san Khoa học Xã hội và nhân văn,11(1), tr.12-19.

[6] Nguyễn Danh Nam - Trịnh Ngọc Liên, (2021), Tổ chức hoạt động trải nghiệm cho học sinh trong dạy học hình học lớp 6 ở trường trung học cơ sở, Tạp chí Khoa học và Kĩ thuật, Đại học Thái Nguyên, 226(18), tr. 59–67

[7] U. I. Ogbonnaya and M. Mushipe, (2020), The Efficacy of GeoGebra-Assisted Instruction on Students’ Drawing and Interpretations of Linear Functions Ugorji

[8] S. Carreira, N. Amado, and F. Canário, (2011), Students’ modelling of linear functions: How Geogebra stimulates a geometrical approach, Proceedings of the 8th Congress of the European Society of Research in Mathematics Education, pp. 1031–1040

[9] Phạm Huyền Trang - Nguyễn Ngọc Giang - Mai Vũ Linh Đan, (2023), Biểu diễn miền nghiệm hệ bất phương trình bậc nhất hai ẩn với sự hỗ trợ của phần mềm GeoGebra nhằm phát triển năng lực sử dụng công cụ, phương tiện học Toán cho học sinh, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(8), tr.38 - 44.

[10] Nguyễn Văn Hiệu - Nguyễn Phú Lộc, (2023), Thiết kế tình huống dạy học đồ thị hàm số môn Toán lớp 10 với sự hỗ trợ của phần mềm Geogebra, Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(300), tr. 1 - 3

[11] Hoàng Phê, (2003), Từ điển Tiếng Việt, Viện Ngôn ngữ học

[12] Nguyễn Hữu Tuyến, (2020), Hiệu quả của việc tổ chức các hoạt động học trải nghiệm trong dạy học môn Toán cấp Trung học cơ sở, Tạp chí Giáo dục, 477(2015), tr.37-40.

[13] A. Y. Kolb and D. A. Kolb, (2005), Experiential Learning Theory, Academy of Management Learning & Education, pp. 193–212

[14] P. Allison and J. Seaman, (2017), Experiential education, Encycl. Educ. Philos. theory, pp. 1–6

[15] M. Mutmainah, R. Rukayah, and M. Indriayu, (2019), Effectiveness of experiential learning-based teaching material in Mathematics, International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), vol. 8, no. 1. p. 57

[16] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông tổng thể (Ban hành kèm theo Thông tư 32/2018TT-BGDĐT).

Articles in Issue