DEVELOPING A MATHEMATICS TEACHING PLAN TO FOSTER LOWER SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ DIGITAL COMPETENCE THROUGH STEM EDUCATION

DEVELOPING A MATHEMATICS TEACHING PLAN TO FOSTER LOWER SECONDARY SCHOOL STUDENTS’ DIGITAL COMPETENCE THROUGH STEM EDUCATION

Dang Thi Thu Hue huedtt@vnies.edu.vn The Vietnam National Institute of Educational Sciences 101 Tran Hung Dao street, Hoan Kiem district, Hanoi, Vietnam
Summary: 
In modern society, developing learners’ digital competence to prepare human resources for national digital transformation should receive more attention. STEM education through Mathematics not only aims to develop mathematical, scientific, technological, and engineering skills but also supports the development of students’ digital competence. However, the development of digital competence through STEM in Mathematics faces many challenges. This research aims to identify solutions that could help lower secondary school teachers develop Mathematics teaching plans focused on enhancing students’ digital competence through STEM, thereby improving the quality of education and meeting the requirements for human resources in the new era. Based on an analysis of issues related to digital competence, the digital competence framework for lower secondary school students, STEM education, and the opportunities for implementing STEM education in Mathematics, the article presents a method for developing a Mathematics teaching plan that enhances lower secondary school students’ digital competence through STEM, along with a 6th-grade Mathematics teaching plan that illustrates the proposed method.
Keywords: 
Digital competence
STEM education
teaching plan
digital competence evelopment
lower secondary Mathematics.
Refers: 

[1] https://enil.ceris.cnr.it/Basili/EnIL/gateway/ europe/EUkeycompetences.htm

[2] http://uis.unesco.org/sites/default/files/ documents/ip51-global-framework-referencedigital-literacy-skills-2018-en.pdf

[3] https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf00năng lực số67985

[4] https://www.unicef.org/globalinsight/ media/1271/file/%20UNICEF-Global-Insightdigital-literacy-scoping-paper-2020.pdf

[5] Carretero, S., R. Vuorikari, and Y. Punie, The Digital Competence Framework for Citizens.

[6] UNESCO, (2018), A global framework of reference on digital literacy skills for indicators 4.4.2, UNESCO Institute for Statistics, UIS/2018/ICT/IP/51. http:// uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ ip51-global-frameworkreference-digital-literacyskills-2018-en.pdf

[7] Le, A.-V., et al., (2019), Exploration of Youth’s Digital Competencies: A Dataset in the Educational Context of Vietnam. Data, 2019. 4(2): p. 69.

[8] Lê Anh Vinh - Bùi Diệu Quỳnh - Đỗ Đức Lân - Tạ Ngọc Trí - Đào Thái Lai, (01/2021), Xây dựng khung năng lực số cho học sinh phổ thông Việt Nam, Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, số đặc biệt.

[9] https://www.knowatom.com/

[10] Tsupros, N., Kohler, R., and Hallinen, J., (2009), STEM education: A project to identify the missing components, Intermediate Unit 1 and Carnegie Mellon, Pennsylvania

[11] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018a), Chương trình Giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo).

[12] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2020), Công văn số 3089/ BGDĐT-GDTrH ngày 14 tháng 8 năm 2020 về việc triển khai thực hiện giáo dục STEM trong giáo dục Trung học.

[13] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018b), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26 tháng 12 năm 2018 của Bộ trưởng Bộ Giáo dục và Đào tạo

[14] Đặng Thị Thu Huệ, (2021), Xây dựng kế hoạch bài dạy STEM trong dạy học môn Toán trung học cơ sở, Kỉ yếu Hội thảo “IWME 2021. Giáo dục Toán học trong một thế giới thay đổi”, NXB Đại học Quốc gia, Hà Nội

[15] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (18/12/2020), Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH về việc Xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường

Articles in Issue