SOME METHODS FOR TEACHING READING COMPREHENSION OF MULTI-MODAL TEXTS IN LITERATURE

SOME METHODS FOR TEACHING READING COMPREHENSION OF MULTI-MODAL TEXTS IN LITERATURE

Trần Thị Ngọc tranngoc1512288@gmail.com Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên 20 Lương Ngọc Quyến, thành phố Thái Nguyên, tỉnh Thái Nguyên, Việt Nam
Tóm tắt: 
In addition to the characteristics of general texts, multimodal texts have their own characteristics, therefore teachers need to organize activities to exploit the outstanding characteristics of the texts when teaching reading comprehension. In the article, the author points out: 1/ The concept of multimodal texts; 2/ The characteristics of multimodal documents in the field of information; 3/ Proposing some methods for teaching reading comprehension of multimodal text in the information field. Taking aim at helping high school students improve their reading comprehension of multimodal text, meeting the new requirements for reading and understanding texts in Literature, it is necessary for each teacher to effectively apply the teaching methods in teaching reading comprehension of multimodal text in the field of information at high schools
Từ khóa: 
Process
teaching reading comprehension
multimodal text
Literature
high school
Engineering
Tham khảo: 

[1] Anthony Baldry, Paul J. Thibault, (2006), Multimodal transcription and text analysis - A multimedia toolkit and coursebook, Equinox Publishing Ltd., 1 Chelsea Manor Studios, Flood Street, London.

[2] http://www.australiancurriculum.edu (Multimodal Text - Glossary Term).

[3] Bearne, E. and Wolstencroft, H. (2007), Visual Approaches to Teaching Writing Multimodal Literacy 5-11. London: Paul Chapman Publishing

[4] Lorraine McDonald, (2013), A Literature companion for teachers, Finsbury Green.

[5] http:// www. nico-paris.com (Đỗ Ngọc Thống, Phát triển năng lực đọc viết cho học sinh phổ thông).

[6] Lê Thị Minh Nguyệt, (2017), Dạy học văn bản đa phương thức nhằm phát triển năng lực giao tiếp của học sinh ở nhà trường phổ thông, Tạp chí Giáo chức Việt Nam, số 199.

[7] Nguyễn Thế Hưng, (2018), Yếu tố hình ảnh trong văn bản đa phương thức, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 63, tháng 12.

[8] Bộ Giáo dục và Đào tạo, (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn, Hà Nội.

[9] Vũ Thị Thu Hương, (2019), Văn bản thông tin và vấn đề phát triển năng lực dạy học đọc hiểu văn bản thông tin cho giáo viên Ngữ văn trung học, Tạp chí Giáo dục số 461, kì 1 tháng 9.

[10] Frank Serafini, (2012), Reading Mutimodal Texts in the 21st century, Mid-South Educationa Research Asociation, Vol .19, No.1.

Bài viết cùng số